5 tips voor de zakelijke autoverkoper op Linkedin

LinkedIn is voor de zakelijke autoverkoper een fantastisch medium om meer auto’s te verkopen!

Automotive Linkedin

Als je in de zakelijke autoverkoop zit, als bijvoorbeeld accountmanager, dan is er geen beter middel om prospects te vergaren dan LinkedIn anno 2016! Immers LinkedIn is in het zakelijke verkeer volledig geaccepteerd als het ‘social media’ kanaal. In veel presentaties haal ik dit dan ook aan. De meeste zakelijke accountmanagers hebben wel een profiel, maar echt actief zijn ze er niet mee. Nu is social media, en dus ook LinkedIn niet direct ROI winstgevend, maar als je de juiste energie erin wil steken, kan je daarmee wel het verschil maken ten opzichte van je concurrenten en hoef je wellicht minder ‘deuren’ in te trappen. Vaak zie je dat er wel energie wordt besteed aan het profiel nadat iemand een probleem heeft (ontslag bijvoorbeeld) Hierbij 5 tips om je LinkedIn profiel te gebruiken als een zakelijk accountmanager in de automotive.

1. Maak je profiel op orde!

Tuurlijk een open deur, maar zorg ervoor dat alles klopt! De juiste zakelijke foto, dus geen foto van jou en je kind, hoe leuk deze ook is! Of welke ik ook vaak zie, met een helm op, met je vrouw, met je huisdier of allemaal dit soort acties. Een investering, ook qua geld, in een goede foto (rechtenvrij) van jezelf is verantwoord en ook noodzakelijk. Zorg er ook voor dat je ‘professionele headline’ klopt. Dit is in een vrije tekst, dus zorg ervoor dat deze correct, zakelijk en iets zegt over wie of wat je bent en wat in jouw geval het meest belangrijke is! Zorg er dan voor dat de samenvatting wat je doet en voor wie je werkt klopt. Niet 1 zinnetje, maar gebruik de ruimte ook om jezelf en je bedrijf daar te verkopen. Immers LinkedIn is niet iets wat je gebruikt als je een baan nodig hebt, maar waar je je zelf voorstelt. Gebruik verder alle mogelijkheden om jezelf te promoten, middels je sterke punten, je relevante ervaringen etc.

2. Nodig iedereen uit om te connecten!

Zelf krijg ik daar ook vaak tegenstand in, mensen die hun netwerk zo klein en kwalitatief willen houden dat men iemand eerst ontmoet willen hebben. Onze taak als autoverkoper is om zoveel mogelijk connecties te hebben binnen onze targetgroep. Ik woon bijvoorbeeld in De Steeg bij Arnhem en als ik een accountmanager zakelijk zou zijn, van bijvoorbeeld Mercedes-Benz dan zou ik dus alle zakelijke connecties in de omgeving van Arnhem in mijn LinkedIn profiel willen verzamelen. Dat betekent dat elk gesprek die ik voer als accountmanager met een zakelijke prospect uitnodig in mijn LinkedIn netwerk. Ook al wordt het geen klant en is het een vaste VW klant. Immers mijn target is namelijk een zo groot mogelijke bereik binnen zakelijk Arnhem en dit hoeft niet direct te leiden tot iets. Zitten ze in mijn netwerk, dan kunnen ze later van dienst zijn.

3. Vraag iedere klant om een beoordeling/recommendation

Heb je dan een klant, welke net een Mercedes-Benz E klasse heeft besteld, wees dan niet bescheiden, of duik in het excuus dat Mercedes-Benz NL ook al een enquete stuurt, maar laat het aan je klant duidelijk merken dat dit voor jouw persoonlijk belangrijk is, om beoordeeld te worden. In de trant van: Geachte {NAAM KLANT} wilt u iets voor mij doen? jazeker! Wilt u voor mij een beoordeling schrijven op mijn LinkedIn profiel zodat ik meer mensen kan overtuigen om met mij zaken te doen? Dit is voor mij persoonlijk en voor mijn carriere belangrijk? Wat zou de klant doen? Nu weet ik ook uit eigen ervaring dat je 10 klanten moet vragen om uiteindelijk 1 beoordeling te ontvangen. Vraag er dus consequent naar, en stuur ze een e-mail om ze nogmaals te danken voor de business met een reminder voor de beoordeling. Als je dit nu een jaar doet, en je bent 40 beoordelingen verder, hoe zelfverzekerd ben je dan in je functioneringsgesprek en of sollicitatiegesprek? Een recommendation is overigens anders dan een edorsement welke je snel kan toekennen aan iemand. Endorsements zijn prima, maar in mijn beleving van mindere waarde dan een geschreven beoordeling van je klanten.

4. Deel je relevante informatie met je netwerk

Als je eenmaal een netwerk hebt opgebouwd en ja, meer is beter, dan is de volgende stap om content te delen wat jouw neerzet als de autoriteit op zakelijk autogebied. Artikelen, blogs over fiscaliteit en zakelijk autorijden. Tests van de nieuwe Mercedes-Benz modellen, maar zelfs ook tests van concurrerende merken als BMW, waarin je duidelijk laat zien, waar de toegevoegde waarde zit van jouw merk. Ook video content van je merk, of welke je zelf maakt kan je delen op LinkedIn. De meest gemaakte fout is de kwantiteit, immers 1 post per week valt niet op! 1 post per dag is al beter, maar wees vooral niet bang om teveel te doen. De connecties die dit niet waarderen ont-liken je wel. Het gaat erom, dat als ze denken aan Mercedes-Benz of zakelijk autorijden, dat ze dan aan jou denken!

5. Keep in touch

Als je de Engelse versie gebruikt heb je vaak de laatste versie van LinkedIn met de nieuwste updates. Als je dan klikt op ‘connections’ en dan daarna op ‘keep in touch’ dan zie je elke dag wie van jouw netwerk, die dag jarig is, of een nieuwe baan heeft. Met slechts twee klikken kun je dan iemand feliciteren. Wat dit doet met je profiel is zo waanzinnig leuk! Al die connecties die verbaasd zijn, dat jij de moeite neemt om aandacht te schenken aan hun verjaardag bijvoorbeeld. Het is jouw netwerk, en gebruik daarvoor dus Linkedin als je CRM! Op dit verhaal, ontvang ik de meeste reacties van mijn netwerk.

Conclusie over LinkedIn in de automotive

Het is al voor diegene die dit consequent willen doen. Er is genoeg tijd op een dag, om dit elke dag te willen doen. Wat vaak is, is dat wij een valse bescheidenheid hebben, waardoor we onszelf niet willen profileren op die wijze wat resulteert in aandacht. Zelf moest ik ook over een barrière heen, echter onbekendheid is het probleem. Als zakelijk autorijdend Arnhem mij niet kent als Mercedes-Benz verkoper, dan ben ik afhankelijk van de klant en of deze ons/mij bezoekt, of dat ik langs de secretaresse kom in een koud bezoek. LinkedIn is voor diegene die het niet moeten hebben om alle netwerkbijeenkomsten af te lopen, maar wel beseffen dat de eigen input/energie het verschil maakt op gemiddelde aantallen of uitzonderlijke aantallen in sales.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC