De verschillende “Tiers”​ in Automotive Marketing

Sam van Dalen verdient een Oscar voor zijn creativiteit, charisma en vakmanschap als videomaker

In de automotive wordt veel geld geïnvesteerd in marketing. Importeurs, fabrikanten, dealers en soms ook verkopers maken reclame voor hun goederen en diensten. Vaak vinden wij dit normaal. Als je laat zien wie wat doet, weet je wellicht als dealer, autobedrijf beter wat je wel en zeker ook niet wilt doen. Om te duiden wie wat doet, praat men vaak over de drie Tiers. Tier 1, 2 en 3. In de huidige marketingmix is er echter een nieuwe Tier bij: Tier 4. Waar gaat dit over? Ik leg het u graag uit!

Tier 1-marketing

Deze marketing is voorbehouden aan de fabrikanten op wereldwijd en of continentaal niveau. Als u kijkt naar het WK-voetbal dan ziet u KIA als hoofdsponsor. Het merk maakt daar reclame voor alle continenten, alle landen en voor alle dealers. Een perfect voorbeeld van Tier 1-marketing.

Een ander voorbeeld is Toyota met zijn sponsoring van de winter- en zomerspelen. Wordt opgezet vanuit de bron – de fabrikant- en daarna doorgezet naar de continenten. Vervolgens nemen de landen het over en uiteindelijk zie je de invloed ervan in het dealerbedrijf. Tier 1-marketing dus. Als dealer heb je er geen invloed op.

Tier 2-marketing

Hier komen wij al wat dichter bij huis. Deze vorm van marketing is voorbehouden aan de meeste importeurs en verkooporganisaties van een merk. Het betreft hier landelijke marketing, aangepast aan de thuismarkt. Dus geen Toyota-reclame met stoelverwarming in Spanje, maar wel in Zweden. Of in het geval van Toyota en de Olympische Spelen: een lokale olympische atleet uit het specifieke land waar de reclame wordt vertoond. Tier 2-marketing behelst vaak landelijke sportwedstrijden, campagnes in landelijke dagbladen, grote billboards, radio- en televisiecampagnes. Wellicht heeft de dealer er beetje invloed op, moet soms zelfs een bijdrage leveren, maar meestal bepaalt de importorganisatie.

Tier 3-marketing

Hier zijn wij thuis! Immers, elke dealer, elk autobedrijf investeert in marketing. En ja, een pand aan de A1 is duur, omdat het een billboard is. Ook dat is marketing. Elke dealer, elk autobedrijf investeert zijn geld in marketing bronnen waarvan hij gelooft dat die bron de beste ROI oplevert. Een aantal grote dealer holdings schuift steeds meer op naar Tier 2-achtige marketing omdat zij een ‘gevoel’ in plaats van een merk of model willen verkopen. Kleinere dealers en autobedrijven willen graag concreet adverteren: “Dit heb ik, en dit staat op voorraad.”

Wat belangrijk is, en de komende jaren steeds belangrijker wordt in een automotive markt die met ‘agenten’ en ‘investeerders’ werkt in plaats van dealers, is dat Tier 3-marketing moet gaan over uw eigen bedrijf, dat is immers het merk. Waar staat u voor? Wat zijn de kernwaarden en waarom zouden mensen bij u de auto moeten kopen? Als lokaal bedrijf moet je de koper kunnen en willen sturen, zodat die koper zelf bepaalt waar hij zijn nieuwe auto ophaalt. Dit wordt steeds belangrijker, zeker omdat sommige fabrikanten zelf willen gaan verkopen.

Tier 3-marketing bestaat uit branding, het verkopen van je merk als naam (Van Mossel, Broekhuis als goede voorbeelden) en het adverteren met CPC op Google en op de portalen om direct verkoop gerichte resultaten te halen.

 

Tier 4-marketing

Tier 4-marketing is een nieuwe tak aan de boom en eentje die erg belangrijk is geworden. Als ik Sam van Dalen of Alexander Sterk zeg, gaat bij de meesten van u een lampje branden. Twee heren die de kunst van Tier 4-marketing beheersen en op hun eigen wijze toepassen.

Sam van Dalen verdient een Oscar voor zijn creativiteit, charisma en vakmanschap als videomaker en Alexander Sterk heeft Louwman Exclusive leuk gemaakt. Het werkt wat de heren doen. Er zijn mensen die de video’s van Louwman Exclusive bekijken en per se een auto bij Alexander willen kopen. Niet per se bij Louwman, maar bij Alexander.

De zogenaamde influencers zie je overal, in elk segment en bij B2B en B2C. Tier 4-marketing is er niet alleen voor de werknemer, het kan ook gekoppeld worden aan Tier 3.

Als verkoper zou je toch ergens met Tier 4-marketing moeten beginnen als je het mij vraagt. In een krimpende markt wint degene die het bekendst is als merk. Dat betekent niet dat je duizenden volgers hoeft te hebben, je moet wel in je eigen omgeving willen en kunnen excelleren. Kijk maar naar Alexander en Sam, hoe zij het doen. En kijk wat je zelf kunt doen. Alles begint met de eerste post, de eerste video en dus de eerste stap!

 

Dus de verschillende tiers?

Dit waren de vier Tiers van marketing in de automotive. Je ziet ze elke dag voorbijkomen zonder dat je de verschillen opslaat. Denk er maar eens over na: wie doet wat en waarom. Hmm, misschien moet ik mijn aandacht meer verleggen naar… Trek jij dezelfde conclusie?

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC