Een paar maanden verder, hoe staat het met Ligier in Doesburg?
22 november 2022, PaulErover schrijven is makkelijker dan doen!
Wij begonnen op 1 juli met een nieuw concept om brommobielen, wij noemen het nu citycars, van de merken Ligier en Microcar te verkopen in Doesburg, een plaatsje net over de IJssel in de Achterhoek. Zelf woon ik om de hoek, in De Steeg wat weer ligt aan het Nationaal Park De Veluwezoom. Oftewel, ik kan vaak en snel naar Doesburg, en dat was precies de bedoeling.
Het concept en de doelstellingen zijn simpel. Online first, Offline second en die beide kanalen samenvoegen om zoveel mogelijk verkopen voor de merken te realiseren. De doelstelling is ook simpel te verwoorden, de nummer 1 zijn op elke KPI van de importeur dan wel fabrikant.
De naam” Experience nog wat?”
De naam van het bedrijf was snel bepaald: Ligier Experience Store Doesburg. Na beraad met het Franse hoofdkantoor werd het toch weer anders en uiteindelijk Ligier Store Doesburg, wat overeenkomt met het ‘Store-concept’ dat Ligier graag wil introduceren in Europa. Ach, aanloopissues heb je altijd. Overigens, niet wetende dat wij nu weer in een gesprek zitten over de naam, maar ook dat zal ook wel weer goed komen.
Doelgroep
Als je kijkt naar de doelgroep, dan wist ik gelijk op welke doelgroep ik mij wilde richten. Dat zijn de 16- tot 18-jarigen en de jongvolwassen in de steden. De zogenaamde Urban Mobility wordt namelijk een issue. Hoe kleiner de voertuigen, des te beter, en met het verdwijnende A-segment-auto’s en straks de introductie van de elektrische Ligier Myli, hebben wij met Ligier en Microcar iets te bieden.
In de zuidelijke landen van Europa gaat meer dan 30% van het volume van de citycar naar de jeugd, in Nederland ligt het percentage onder de 5%. In die percentages, althans de verschillen, vind ik mijn motivatie.
Doesburg heeft geen historie met Ligier. Uiteraard zijn er dealers geweest in de regio, maar veel hebben we daar niet aan gehad. Wij zijn een dealerschap gestart zonder klanten, zonder database, zonder serviceafdeling en zonder occasion voorraad. Je hebt alleen nieuwe citycars. Dat is best lastig gebleken…
Het duurde vrij lang voordat wij de eerste Ligier verkochten en voordat we het aantal online leads een beetje op niveau hadden, zodat we er ook iets mee konden beginnen. Dat stukje, ja, ook dat viel tegen…
Het mooie van deze reis is wel dat je ‘m kunt documenteren. We hebben inmiddels drie video’s uitgebracht – je ziet ze in dit artikel – en die video’s over onze reis van niets naar Ligier Store en alles wat er op ons pad komt, hebben inmiddels duizenden views opgeleverd.
Ligier Staf
Ik ben blij met Gerard Franken die laat zien dat ervaren mensen in de business goud waard zijn. Immers, een nieuw autobedrijf beginnen zonder iets, zonder RDW, BOVAG of wat dan ook, betekent dat je veel moet aanvragen. Daarvoor heb je dikwijls geduld voor nodig en dat is iets waar ik juist niet veel van heb.
Daarnaast zorgen de teamleden van de #DCDW, en Duncan in het bijzonder, voor de verschillende marketinginspanningen. Al met al, een super start van onze reis.
De doelgroep
Nu is het zo, dat de jongere doelgroep best te bewegen is om in een brommobiel, excuus citycar, te rijden. In Amsterdam struikel je over de Biro’s. Wat men vaak niet weet, is dat Ligier altijd de betere citycar is. Qua rijeigenschappen, ruimte, beschikbaarheid, prijs-kwaliteitverhouding en verbruik. Dat is uiteraard mijn mening, als niet-objectieve dealer.
De jeugd ziet de brommobiel als een vervoersmiddel voor ouderen en de citycar meer als iets voor henzelf. Ons doel is om die jeugd, die nieuwe doelgroep, te benaderen met een voor hen nieuw merk.
Formule 1
En dan heeft Ligier een mooi verhaal te vertellen. Wij weten misschien dat Ligier is begonnen als een sportwagenmerk en zelfs een formule 1-team heeft gehad (Nu Alpine F1-team). Wij weten misschien dat Ligier negen GP’s won en zelfs de Grand Prix van Monaco op zijn naam wist te schrijven. Maar de jeugd? Voor mij was die rijke geschiedenis wel iets waar ik mee aan de gang moest. Als de doelgroep zich tot je merk voelt aangetrokken vanwege het formule 1-verleden, dan heb je een grotere kans om ze voor het merk te winnen. Met dat in het achterhoofd zijn wij de Heritage Collection gestart. Een hoodie en een pet met de geschiedenis van Ligier F1. Daarnaast zijn wij bijna klaar met het bestickeren van een JS60 Sport Ultimate in F1-livery, zoals je hieronder kunt zien.
Influencer
Om de doelgroep nog meer te bereiken, zijn wij een samenwerking aangegaan met Nina Schotpoort. Met meer dan een miljoen volgers op TikTok en honderdduizenden volgers op Instagram, zie je ook direct het effect ontstaan van Nina als Ligier-ambassadeur. Wij krijgen jongeren met hun ouders in Doesburg, die dezelfde Ligier uitzoeken als Nina. Het werkt dus!
Als ik nu kijk naar de verkoopcijfers van Ligier onder jongeren, dan ligt het landelijke marktaandeel nog onder de 10%. In Doesburg gaat het percentage al richting de 40%. Langzaam maar zeker zie je het effect van onze inspanningen.
De grootste uitdaging
De grootste uitdaging is natuurlijk het maken van winst. Dat doen wij helaas nog niet. Zonder occasions, met alleen maar nieuwe Ligiers en zonder een werkplaats, is dat lastig! Gelukkig kunnen wij nu met onze partner DFM de occasionmarkt op, om ook daar onze klanten blij te maken. De volgende stap is om service te bieden zoals ik die voor ogen heb.
Belangrijk is de transitie van brommobiel naar citycar. Als je kijkt op Google en in de Marktplaatsdata, dan zie je dat 90% het woord brommobiel gebruikt. Met de elektrische Ligier Myli is brommobiel een woord dat de verkeerde associatie oproept. Het nieuwe woord voor ons compacte auto moet citycar zijn, omdat het beter aansluit bij de doelgroep, ook al weten we dat kopers zoeken op brommobiel.
Dat betekent dat onze website op korte termijn wordt omgezet naar citycar. Nog een verandering is het omzetten van private lease naar abonnement. Dat wordt misschien wel de moeilijkste klus, maar gezien de toekomst wel de belangrijkste! I’ll keep you posted!