Het eerste halfjaar, wat leveren de portalen op?

Het afgelopen halfjaar, eigenlijk zeven maanden, is weer voorbijgevlogen! Dat betekent dat we de balans kunnen opmaken in de Experience Store Doesburg: wat hebben de marketinginvesteringen, en in dit geval specifiek de portalen, opgeleverd? Zeker nu wij per september enthousiast met Autoscout24 zijn begonnen. De resultaten via dat portal kunnen we de volgende keer meenemen.

Drie en straks 4 portalen

Wij adverteren op Marktplaats , viaBOVAG.nl en Autotrack/Gaspedaal AutoTrack . Alle drie zijn voor ons relevant, waardevol en de ROI is positief. Ze hebben allemaal hun eigen kenmerken, voordelen en unieke propositie. Waar ViaBOVAG een verrijkte lead levert met de hele customer journey, waar ik dus nooit naar kijk, levert Gaspedaal verrassend veel bezoekers op die via onze eigen website bellen. Marktplaats is natuurlijk sterk in kwantiteit.

Wat meten wij?

Wij meten elke lead met Walcu, en het maakt niet uit of die lead belt (telefonische lead) mailt (formulierlead) of binnenwandelt in de showroom. Van iedere lead weten wij hoe deze zijn customer journey heeft doorlopen en hoe hij bij ons binnenkomt. Dit kan dus per mail, telefoon of als showroombezoeker zijn. Als iemand binnenkomt zonder eerst contact te hebben gehad, en Gaspedaal was de bron waar hij ons heeft gevonden, dan is de verslaglegging als volgt:

  • Bron: Experience Store Doesburg
  • Medium: Bezoek
  • Campagne: Gaspedaal

Een lead die via ViaBOVAG een belletje heeft gepleegd, komt bij Walcu zo bij ons binnen:

  • Bron: ViaBOVAG
  • Medium: Telefoon
  • Campagne: ViaBOVAG listings

Een lead die via de Experience Store Doesburg binnenkomt via de URL-click-out op Marktplaats, kunnen wij via sourcebuster.js in Walcu tracken als:

  • Bron: Experience Store Doesburg
  • Medium: Online (lead)
  • Campagne: Marktplaats listings

De campagne is voor ons dus van het grootste belang om de ROI te kunnen bepalen. Iemand die gewoon binnenkomt na een portal te hebben bezocht, is immers geen binnenloper, maar een klant van portal X, Y of Z.

De eerste acht maanden zien er als volgt uit:

Artikelcontent

Wat zien we?

Bij de Experience Store Doesburg verkopen wij alleen occasions en geen brommobielen. Alleen Marktplaats is eigenlijk effectief in brommobielen, dus om een eerlijke vergelijking te maken, kijken wij alleen naar de Experience Store Doesburg, waar gebruikte auto’s worden verkocht.

Je ziet dat ViaBOVAG de hoogste conversie heeft: iets meer dan 40%. Dat betekent dat we bijna bij elke twee leads een auto verkopen. Bij Autotrack/Gaspedaal is de verhouding 1 op 3 en bij Marktplaats is dat 1 op 5. Bij Marktplaats is de conversie lager, overigens nog steeds meer dan 20%, omdat je op een populaire auto veel leads krijgt en je de auto maar één keer kunt verkopen.

Als het gaat om kwaliteit van de lead, zie je dus een verschil. Maar hoe zit het met de aantallen?

  • Bij Marktplaats is de conversie 20,1% wat resulteert in 49 verkopen
  • Bij Autotrack/Gaspedaal is de conversie 33,3%, wat resulteert in 10 verkopen
  • Bij ViaBOVAG is de conversie 40,9% wat resulteert in 9 verkopen

Hieruit blijkt dat het percentage op zichzelf niets zegt over de uiteindelijke aantallen die je doet. Met de winst uit de verkopen kan ik mijn kosten betalen, niet per se met het conversiepercentage.

Artikelcontent

In de bovenstaande lijst zie je een overzicht van een aantal verkopen via Marktplaats. Je ziet het medium waarmee de lead bij ons binnenkwam, het eerste contactmoment, de bron en de campagne. Hier zie je dus bijvoorbeeld twee fysieke bezoeken via Marktplaats.

Bij Autotrack/Gaspedaal ziet het er als volgt uit:

Artikelcontent

De feiten tonen aan dat de Autotrack-/Gaspedaalkoper vaak belt, via onze eigen website binnenkomt en vervolgens converteert tot een order. Ik vrees dat veel bedrijven dit niet zien en deze lead onder ‘eigen verkeer’ scharen?

Artikelcontent

Bij ViaBOVAG zie je een gemengd beeld. Er komt niemand spontaan langs, althans geen kopers. Iedereen belt of mailt van tevoren, wat natuurlijk voor de verslaglegging gunstig is voor ViaBOVAG. Met name Gaspedaal heeft het daar veel lastiger mee.

Conclusie

  • Al met al ben ik blij met alle drie de portalen. Ja, per maand betaal ik het meeste voor Marktplaats, maar de aantallen sales maken dit meer dan goed.
  • Bij Gaspedaal/autotrack betaal ik een forse CPC van € 0,31, maar dit resulteert uiteindelijk wel in verkopen.
  • Bij ViaBOVAG zit ik nog steeds in een Cost-per-Sale-constructie, wat mij goed bevalt. Ze genereren weinig leads, dus ik betaal niet veel, maar wat ze aanleveren is kwalitatief goed.

Wij gebruiken als universeel autobedrijf Walcu, Calldrip en Sourcebuster.js voor de verslaglegging en voor het proces in de winkel, om er zeker van te zijn dat wij weten waar onze kansen vandaan komen. Ik hoor van veel universele autobedrijven dat ze daar moeite mee hebben. Nu is Walcu als Lead Management Systeem uitstekend geschikt voor rapportages zoals deze, zeker voor het universele autobedrijf. Wil je meer inzichten? Laat het ons weten via: https://www.dcdw.nl/walcu/

Lees ook

7 augustus 2025

Is de voorbereiding op het eerste telefoongesprek belangrijk?

31 juli 2025

Never walk away from an opportunity to talk to a potential customer!

24 juli 2025

Invest in the best!

17 juli 2025

Waarom zou ik op Marktplaats adverteren?