Nieuweautokopen.nl & Thuiswinkel.org Twinkle
1 februari 2006, PaulZe hebben een ‘gewoon’ autobedrijf, met verschillende vestigingen, zeggen ze. Ze zijn gespecialiseerd in 4×4’s, luxe terreinwagens. Paul de Vries: ‘Die we nu dus ook via nieuweautokopen.nl verkopen, naast de meeste andere soorten en merken. Uniek is dat de menselijke factor voor het eerst geen rol speelt. Van oriëntatie tot en met bestellen, alle stappen zijn gedigitaliseerd. De klant regelt het zelf, kan er zelfs opgevraagde offertes bewaren. Pas ná de klik op de bestelknop komen wij in beeld, want de uiteindelijke aflevering in niet anders dan anders.’
Aan belangstelling geen gebrek
De Vries: ‘De site is het resultaat van een ontwikkeling die we in 1997 hebben ingezet. Toen verkochten we de eerste auto’s via Autototaal.nl, het huidige AutoTrack. Internet heft ons sindsdien niet meer losgelaten. De website www.nieuweautokopen.nl is ruim een maand online, trok al 45.000 bezoekers én verkoopt auto’s. Lay-out en navigatie bieden potentiële kopers zicht op zo’n 2.800 auto’s, in alle kleuren en maten: ‘Je kunt zoeken op merk, prijs of carrosserievorm’, geeft De Vries aan. ‘De meeste belangstelling is er voor de volumemerken Volkswagen en Opel, met Volvo als goedlopende Outsider. Eenvoud, gemak en een scherpe prijs zijn de trekkers. Geen gedoe met verkopers over kortingen, die staan er gewoon op. Met vijf keer klikken verdien je tussen de acht en twaalf procent, dat sleep je er normaal niet zo makkelijk uit. Prijskopers vormen onze belangrijkste doelgroep. Tussen de 30 en 40 jaar, niet erg merkentrouw en ook niet gehecht aan een bepaald dealerbedrijf. En wie geen moeite heeft met incourante kleuren of modellen scoort bij de aanbiedingen kortingen tot dertig procent.’ In dat segment schuilen volgens De Vries nog veel mogelijkheden: ‘Uitloopmodellen bij collega’s, partijen bij importeurs.’
Welkome aanvulling
De manier van afleveren is zoals gezegd niet anders dan anders. Meestal via de officiële merkdealer ‘om de hoek’: ‘We hebben een flink netwerk opgebouwd, waardevolle contacten. Het is aan de dealer om mee te gaan in de verkoop die wij kunnen sluiten. Hij stuurt uiteindelijk de rekening, mét onze korting en betaalt ons provisie. Klant, verantwoordelijkheid en eventueel onderhoud zijn voor hem. Zo gaan we in het eerste jaar voor vijftien verkochte auto’s per maand.’ De Vries ziet de verkoop via internet als welkome aanvulling op de bestaande kanalen. ‘De toegevoegde waarde van persoonlijke verkoop blijft. Daar ben ik van overtuigd. Wie dat goed doet, hoeft echt niet te verliezen van het web.’