
Overpeinzingen van een auto-ondernemer…
5 juni 2025, PaulDrie jaar geleden wist ik het allemaal. Ik was 100% zeker van mijn zaak. Er was een Ligier-dealerschap onderweg, ontstaan uit een idee in mijn hoofd, en amper drie maanden later startte Ligier Store Doesburg – op mijn verjaardag! De eerste maand waren we alleen online actief. Daarna groeide dat idee uit tot de eerste Ligier Store in Nederland, en meteen ook de grootste. Maar terugblikkend op die drie jaar: zijn alle wilde plannen uitgekomen?
Het antwoord is: nee! Ik kan er simpel over zijn – ik heb de afgelopen drie jaar veel geleerd, vooral over wat ik allemaal niet weet, wat ik niet kan, of waar ik domweg niet goed genoeg in ben om het te laten slagen zoals ik voor ogen had.
Ik had nu al de nummer 1 Ligier-verkoper in de Benelux willen zijn. Dat is niet gelukt. Ik ben een top-3-speler. Leuk, maar duidelijk geen nummer 1! Werkplaats erbij? Leek een goed plan, maar ik vind het lastig. Het is niet schaalbaar en als het klein blijft, is het meer een last dan een lust….
De tweede winkel, de Experience Store Doesburg, erbij – dat was dan weer wél een goed idee dat goed heeft uitgepakt. En ‘online first, offline second’? Check: dat werkt! Oftewel, er gaan veel dingen goed, maar er zijn ook zaken waarmee ik worstel. Ik zal er een paar benoemen…
Ligier-verkopen nieuw
Over het verkopen van nieuwe Ligiers heb ik te makkelijk gedacht. Ik had een duidelijk plan: alles online, op de portalen, Marktplaats, Facebook en andere socialmediakanalen. Leads verzamelen en die op minimaal 13% converteren naar sales. Met de juiste CPL komt er een reële CPS uit, en rammen maar…. Gelukkig dat ik zo dacht, want als ik toen had geweten hoe lastig de brommobielmarkt is – zeker als dealer zonder database, klanten en regio – dan was ik er niet aan begonnen. Aan de andere kant: dan had ik ook niets geleerd….
Leads binnenhalen gaat nog wel. Maar leads via socialmediakanalen hebben, ondanks een zeer lage CPL, een erg slechte conversie naar sales. Sommige Facebookcampagnes leverden 100 leads en slechts één sale. Veel werk dus, en zeker niet efficiënt.
Ook dacht ik dat de portalen wel zouden helpen, maar brommobielen verkopen niet op Autoscout24, Autotrack en ViaBOVAG. Daar zoekt men gewoon niet naar een brommobiel. Op Marktplaats wel redelijk, maar als je je vooral richt op verkopen van nieuwe brommobielen, wordt het ook daar lastig.
Inmiddels heb ik de juiste modus gevonden. Ik weet nu waarin ik moet investeren qua marketing en welke budgetten ik moet inzetten. En ik probeer nog steeds alles uit wat nieuw is, om te ontdekken of het ‘the best new next thing’ is in de markt.
Bouwen van een merk
De Experience Store Doesburg, de winkel waar wij onze auto-occasions verkopen, liep vanaf dag één prima! Dankzij de hulp van Frank Moormann van Nieuwenhuijse verkochten wij Lynk & Co’s. Wat brommobielen niet hebben en occasions wel, is ‘vraag’. Je zet je occasions online, op de portalen, en je hebt niet eens een website nodig om te verkopen.
Als je dan ziet welke investeringen wij hebben gedaan in Ligier, in het bouwen van een sportief merk met F1-heritage, dat de jeugd zou moeten aanspreken, dan is dat een groot verschil! Ik ben blij dat ik het heb gedaan, maar dat het zo lastig is om als nieuwe dealer een merk op te bouwen, dat had ik graag anders gezien.
Impulsief
Ik ben een ondernemer die niet te veel nadenkt, vaak impulsief is en snel handelt. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. De reden waarom ik me in Doesburg vestigde, naast het feit dat het redelijk dicht bij mijn huis in De Steeg ligt, was de lage huurprijs. Toch kon ik het niet laten om de makelaar te vertellen dat de huurprijs weliswaar laag was, maar dat ik liever het hele pand wilde kopen, bestaande uit vier units.
En zeven maanden later mocht ik het hele pand overnemen. Dus in plaats van één unit heb ik er nu vier. Want ik dacht dat ik dit wel even zou doen: twee winkels aan de voorkant, een werkplaats en een studio aan de achterkant. De lage huurprijs, is nu een hypotheek met dito andere maandbedragen en verplichtingen
Eigenlijk had ik die vier units niet moeten kopen. Ik had gewoon lekker op dat kwart moeten blijven zitten. Dan had ik lage huur gehad en eerst maar eens vijf jaar moeten zien door te komen. Dat heb ik dus niet gedaan, en nu moet ik volle bak vooruit om het te laten slagen. Uiteindelijk zie ik het niet echt als een nadeel, maar meer als een extra stimulans om gas te geven!
Conclusie dan maar?
Tja, de afgelopen drie jaar zijn voorbijgevlogen. Ik hoop dat ik inmiddels alle grote fouten heb gemaakt en dat ik vooruit kan. Als ik nu kijk naar het team dat we hebben, de afgeslankte organisatie, de marketing die doet wat die moet doen, en met minimale vaste kosten, dan moet het goedkomen. Zeker met partners zoals Ligier Benelux met Bart Seelen en partners zoals DFM die zorgen dat we kunnen blijven groeien!
Uiteindelijk heb ik hetzelfde meegemaakt met de winkel van mijn vrouw, Il Fienile. Nu, tien jaar later, staat er echt een geweldige winkel, het duurde gewoon even. Het is maar goed dat je af en toe de spiegel krijgt voorgehouden. Schrijven over dealers en autobedrijven is duidelijk makkelijker dan er eentje runnen. Waarvan akte.