Bill Wittenmyer – EleadONE
Goede managers zitten niet vastgeplakt achter hun bureau, maar lopen rond en vragen zich permanent af of de processen zoals die zijn ingericht ook daadwerkelijk zo verlopen.
Deze week weer een Engelstalige #DCDW Podcast, want ik spreek vandaag met Bill Wittenmyer, partner van eLeadONE, het grootste BDC van de Verenigde Staten en tevens CRM-provider. Bill, hartelijk dank voor je bijdrage aan de #DCDW Podcast, wil je beginnen met wat meer te vertellen over jezelf en je bedrijf?
Hybride BDC
“Uiteraard Paul, dank voor je uitnodiging. Ik werk al meer dan 25 jaar in automotive en heb zo’n beetje alle mogelijke functies in de directe retail bekleed. Van auto’s verkopen tot financiële functies en dealermanagement. Zo’n 16 jaar geleden ben ik me met CRM-systemen gaan bezighouden, een tak in onze branche die toen nog in de kinderschoenen stond. Dat leidde tot het huidige eLead BDC, waar meer dan 1.400 mensen werken die vorig jaar 59 miljoen telefoontjes pleegden met klanten. Het grootste BDC van Amerika, waar we op elk moment ruim 100 campagnes tegelijk hebben lopen.
Een extern BDC is voor dealers in de VS nog altijd een stuk goedkoper dan alles zelf doen, want een gemiddeld dealerbedrijf heeft bij ons vier tot vijf fulltime medewerkers nodig om een eigen BDC te runnen. Veel dealers blijven het dus uitbesteden en dat kan doordat het BDC zich permanent ontwikkelt. We gaan mee met de nieuwe online manier van zaken doen, dus de nieuwe businessmodellen van dealers. Overigens zie ik een hybride BDC-model als de ideale oplossing: een extern BDC voor de grote campagnes en eerste opvang van leads in combinatie met een kleiner team binnen het dealerbedrijf dat de contacten verder oppakt en klanten een persoonlijke benadering biedt. Het belangrijkste is dat je het proces efficiënt inricht, dus je ROI zo optimaal mogelijk maakt.”
Bijsturen
‘Inspect what you expect’ is misschien wel de meest wijze les die ik dealers kan geven voor effectief management en klantencontact. Je verwacht dat zaken op een bepaalde manier lopen binnen je bedrijf en richt daar je processen op in. Maar al snel blijkt dat de dingen niet automatisch gaan zoals je dacht. Wat zou het ideaal zijn als dat zo was! Je moet, zeker als manager, permanent je processen inspecteren om te zien of je inderdaad de juiste keuzes hebt gemaakt. En zo niet, aarzel dan niet te lang met bijsturen.
Je wilt immers niet achter de feiten aanlopen en zaken pas verbeteren als ze mis zijn gegaan. Wees dat voor. In dat kader vind ik ‘control what you can control’ ook een goed advies. Kijk, er zijn altijd zaken in en om je bedrijf waar je geen invloed op hebt, maar ook genoeg dingen die je wel in de hand hebt. Focus je daarop en zorg dat je die dingen goed geregeld hebt, dan ben je al snel succesvoller dan je buurman.”
Bill, heel hartelijk dank voor dit gesprek in de #DCDW Podcast en dank ook voor het altijd gastvrije onthaal dat ik van je krijg als we elkaar zien op een dealerbijeenkomst in de VS, zoals de NADA. Ik hoop je binnenkort in Nederland te verwelkomen voor een presentatie aan Nederlandse dealers, dus dat gaan we zeker regelen. Nogmaals dank.
Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:
Marktplaats, Autodata Nederland, Marble Digital Marketing Solutions, UnameIT en Bovemij.
Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.
Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.
UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT
Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!
Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!