Michel van Roon van CRM Automotive Retail

Veel autobedrijven verdiepen zich in de nieuwste autotechniek, maar niet in de nieuwste communicatietechniek. En juist daarmee kun je je onderscheiden en klanten winnen.

Michel van Roon

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week met als gast Michel van Roon van CRM Automotive Retail. Michel omschrijft zichzelf als een informatiejunk die alles leest en luistert wat er maar te vinden is over onze branche. Naast CRM beheert Michel ook de retailformule voor gebruikte auto’s Cars&Joy, omdat de occasion nu eenmaal in zijn bloed zit. Dealers zouden volgens Michel meer aan strategie moeten denken dan ze nu doen en gebruiken nog veel te weinig video om te communiceren met de klant, dus dit wordt vast een interessante podcast.

Bullshit

“Dat denk ik ook, Paul. Dank voor je introductie. Leuk hè, wat we hebben meegemaakt de afgelopen twintig jaar in onze branche. Kijk naar de ontwikkeling van CRM Automotive Retail: we begonnen als CRM Used Car Management en zijn inmiddels gegroeid naar een breder bedrijf in retailondersteuning van autobedrijven. Het voelt weer echt als een startup nu. We konden natuurlijk ook niet om de digitalisering heen, en de branche is veel concreter geworden. De bullshit is eruit. Je ziet het aan verkopers: een verkoper die geen toegevoegde waarde heeft scoort gewoon onder gemiddeld, of misschien net aan gemiddeld. Tegelijkertijd zijn er jongens en meiden die echt heel goed scoren. Die het passief wachten op een klant niet kennen en proactief overal op af gaan. Als verkoopleider, zeker als je al wat langer meedraait, is het best wel lastig om dit soort verkopers goed te coachen want je moet hun taal spreken. Ik zie in dat kader nog teveel managers die meer aandacht voor de cijfers hebben dan voor de vloer. Dus daar kunnen we ons als branche echt in verbeteren.”

Gratis apk

“Facebook is een prachtig medium, omdat je de klanten die je volgen eigenlijk ongegeneerd kunt bestoken met boodschappen. Oké, met mate natuurlijk, maar toch. En ook de advertentiemogelijkheden zijn erg goed, want heel nauwkeurig lokaal inzetbaar. Maar vlak ook YouTube niet uit. YouTube is ernstig onderschat, want het wordt nog nauwelijks ingezet. Ja, voor een geautomatiseerd occasionfilmpje. Maar video is ook buitengewoon geschikt voor het verkoopproces, bijvoorbeeld om cognitieve dissonantie te voorkomen. Dat is de twijfel die soms ontstaat bij de klant voor of vlak na de koop, en die kun je als verkoper met een filmpje heel makkelijk ombuigen. Denk je eens in: je hebt als klant net je handtekening gezet onder het koopcontract en thuisgekomen krijg je een e-mail van de directie van het autobedrijf, die je in een filmpje bedankt voor je aankoop en laat zien dat het proces van bestellen en/of rijklaar maken in gang is gezet.

Tuurlijk, als autobedrijf verplicht je jezelf daarmee natuurlijk wel om het ook echt goed te doen, maar je hebt er ook een klant bij die zijn leven lang fan van je blijft omdat hij begrijpt wat je doet. In dat kader: leg maar eens in een filmpje uit waarom jij geen gratis apk aanbiedt, gewoon omdat het niet kan. Met in je achterhoofd de vraag waarom de klant juist wel bij jou moet kopen. Wedden dat de klanten bij je in de rij staan om die paar tientjes voor de keuring te mogen betalen?”

Michel, hartelijk dank voor je bijdrage aan deze podcast, ik denk dat je de luisteraars een interessant stuk van je kennis en kunde hebt kunnen meegeven. Je bent uiteraard te vinden op LinkedIn en je websites voor heb die meer willen weten.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland, Tevreden.nltaGGleautoUnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

TaGGleAuto creëert video’s in seconden welke geautomatiseerd worden toegevoegd aan uw advertenties. De kracht van taGGleAuto ook ervaren? Vraag nu de gratis proefmaand aan op taGGleAuto.nl. Ruim 2000 autobedrijven gingen u voor!

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Tevreden.nl: Als uw klanten meer zijn dan alleen een rapportcijfer
De doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken van autobedrijf.tevreden.nl helpen u exact te bepalen waar eventuele verbeterpunten liggen voor uw dienstverlening. U krijgt real-time inzicht in klantervaringen en weet precies wat klanten van u vinden. Deze reviews kunt u delen op uw eigen website, autobedrijf.tevreden.nl, Opiness.nl en de grotere occasions portals als Marktplaats en Autotrack. Heel belangrijk voor de online vindbaarheid en promotie van uw bedrijf! Enthousiaste klanten zijn dé weg naar het succes! Meer info via autobedrijf.tevreden.nl.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!