Robert Brouwer van Autodata Nederland
Een auto online zetten, kan iedereen. Daarna wordt het lastig. Veel dealers, als de auto te weinig belangstelling krijgt, grijpen te snel naar de prijs om leads te genereren. Dat kan anders.
Welkom bij aflevering 19 van #DCDW Podcast. Ik ben Paul de Vries en spreek vandaag met Robert Brouwer van Autodata Nederland. Robert studeerde marketing en economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en werkt nu al weer zes jaar voor Autodata. Dat bedrijf, voortgekomen uit het taxatiesysteem ATS uit de jaren negentig, werd gestart door zijn vader. Volgens Robert zouden dealers meer geld moeten investeren in hun eigen website. Robert, licht dat eens toe en wat doet Autodata eigenlijk?
Data
Robert: “De kern van Autodata is het makkelijker maken van het in- en verkoopproces voor autobedrijven. We zijn goed in occasiontaxeersystemen, voorraadbeheer en alles wat er komt kijken bij de marketing van gebruikte en nieuwe voorraadauto’s. Dealers kennen ons van Wheelerdelta en Autoscan, producten die helpen bij hun salesproces. Wheelerdelta is sinds kort door het gebruik van eigen software zeer flexibel. We kunnen snel schakelen en het pakket afstemmen op de wensen van de gebruiker. Maar ook kunnen advertenties van auto’s veel beter afgestemd worden op de specifieke eigenschappen van juist die auto. Daarover gesproken, een nieuwe voorraadauto of occasion online zetten, dat kan inmiddels iedereen. Maar daarna wordt het lastig. We zien dat veel dealers, als de auto te weinig belangstelling krijgt, te snel naar de prijs grijpen als middel om leads te genereren. Dat kan anders. Denk aan het aanpassen van je advertentie, bijvoorbeeld op basis van data. Als onze data vertellen dat een auto een bepaalde doelgroep aanspreekt, moet je je advertentie richten op die doelgroep.”
Inkoper
“Ik ben gelukkig niet de enige die vindt dat de eigen website het belangrijkste portal is van een autobedrijf, omdat de leads die daarvandaan komen de meest interessante leads zijn. De site moet dus zowel het visitekaartje zijn van het bedrijf, maar ook van de auto die erop aangeboden wordt. In dat kader ben ik van mening dat de inkoper de juiste persoon is om de advertentie van een auto op te stellen. Dus niet de verkoper of een marketeer. Waarom? Hij weet als geen ander waarom juist die auto interessant is. Niet alleen qua prijs, maar vooral vanwege bepaalde opties. Bovendien is het belangrijk om nog veel transparanter te zijn online. Bijvoorbeeld door het innamerapport standaard erbij te presenteren. En tot slot: presenteer de opties in je advertentie niet volgens de gebruikelijke, alfabetische ‘abs-airco-automaat-methode’, maar zet de belangrijkste opties van juist die auto bovenaan.”
Dank voor dit interview, Robert, leuk dat je je kennis en kunde met ons wilde delen. Met name jouw visie op de rol van de inkoper bij het online presenteren van auto’s vind ik interessant. Meer informatie over Autodata natuurlijk via de website, maar ook op LinkedIn of bel Robert op 06-15895984.
Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:
Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland, Tevreden.nl, taGGleauto, UnameIT en Bovemij.
Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.
Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.
TaGGleAuto creëert video’s in seconden welke geautomatiseerd worden toegevoegd aan uw advertenties. De kracht van taGGleAuto ook ervaren? Vraag nu de gratis proefmaand aan op taGGleAuto.nl. Ruim 2000 autobedrijven gingen u voor!
Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.
Tevreden.nl: Als uw klanten meer zijn dan alleen een rapportcijfer
De doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken van autobedrijf.tevreden.nl helpen u exact te bepalen waar eventuele verbeterpunten liggen voor uw dienstverlening. U krijgt real-time inzicht in klantervaringen en weet precies wat klanten van u vinden. Deze reviews kunt u delen op uw eigen website, autobedrijf.tevreden.nl, Opiness.nl en de grotere occasions portals als Marktplaats en Autotrack. Heel belangrijk voor de online vindbaarheid en promotie van uw bedrijf! Enthousiaste klanten zijn dé weg naar het succes! Meer info via autobedrijf.tevreden.nl.
UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT
Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!