Tobias Braam Online Performance Manager bij Marktplaats
Data wijst uit dat de doelgroep van nu op een andere manier tot actie moet worden aangezet. Zorg daarom dat je de route van de klantreis kent, speel daarop in en wees op het juiste punt aanwezig.
Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week. Bij mij aan tafel zit Tobias Braam, online performance manager bij Marktplaats. Tobias is een gedreven marketeer die zich verdiept in zowel de zakelijke als particuliere gebruiker van Marktplaats. Zelf is hij actief op vrijwel alle social media kanalen die er zijn. Facebook, Instagram en Youtube zijn volgens Tobias onmisbaar voor autobedrijven. Tobias, dank voor je komst, ben ik iets vergeten in deze intro?
Verhalenverteller
“Volgens mij niet, Paul, al kan ik natuurlijk veel meer vertellen over mijn werk bij Marktplaats en mijn mening over de beste manier van online aanwezig zijn voor autobedrijven. Dus laten we maar eens bij dat eerste beginnen, want ik kan me voorstellen dat mijn functietitel niet meteen bij iedereen duidelijk maakt wat ik doe. Als online performance manager ben ik een soort verhalenverteller, die online, zowel op Marktplaats als daarbuiten, vertelt waarom mensen zaken moeten doen op of met Marktplaats.
De online wereld is enorm in beweging, denk maar aan allerlei toepassingen die proberen Google overbodig te maken. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren, maar het heeft wel onze aandacht natuurlijk dus ik volg continu waar onze klanten zijn, waar en hoe ze zoeken op internet en hoe ik ze moet benaderen.
Om een voorbeeld te geven van iets waar autodealers hun voordeel mee kunnen doen: ik zie nog te weinig online contentmarketing die inhaakt op de oriëntatiefase die de consument doorloopt. Ik mis de uitleg waarom je als consument, die een aantal automerken aan het overwegen is, juist voor jouw merk moet kiezen. Als je als dealer in dat gat springt, en als enige wel de juiste uitleg geeft online, kun je scoren.”
Adaptive
“Ik vertel niets nieuws als ik meld dat steeds meer websitebezoek, bij Marktplaats zelfs al meer dan de helft, via mobiele apparaten gebeurt dan via de desktop. Websites moeten daarop aangepast zijn, en daar is nog wel een weg te gaan. Vrijwel alle websites zijn al wel geschikt om mobiel te bekijken, maar halen er niet het maximale uit. Dat is het verschil tussen een responsive en een adaptive website. Een responsive site past alleen de grootte aan op het scherm, je ziet dus de site verkleind en soms wat vereenvoudigd, maar in hoofdlijnen hetzelfde als de originele site.
Een adaptive site past zich echt aan, en maakt gebruik van de informatie die de gebruiker van een mobiel apparaat standaard meegeeft, waarvan de locatie natuurlijk de bekendste is. Deze site past ook de inhoud aan op de gebruiker en laat alleen relevante informatie zien op basis van die data. Dat heeft de toekomst, volgens mij zelfs nog meer dan apps. Want ga zelf maar eens na: als je een nieuwe app installeert en je hebt geen hele goede reden om ‘m te blijven gebruiken, zul je hem na drie dagen niet meer openen en verdwijnt hij bij de eerstvolgende opschoonronde in de prullenbak.”
Tobias, hartelijk bedankt dat je je visie op datamarketing en online aanwezig zijn voor autobedrijven met ons wilde delen in deze podcast. Autobedrijven kunnen hier zeker wat van opsteken, want je noemt een paar concrete en eigenlijk heel logische verbeterpunten voor ons dealers. Dank nogmaals!
Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:
Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland, Tevreden.nl, UnameIT en Bovemij.
Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.
Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.
Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.
Tevreden.nl: Als uw klanten meer zijn dan alleen een rapportcijfer
De doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken van autobedrijf.tevreden.nl helpen u exact te bepalen waar eventuele verbeterpunten liggen voor uw dienstverlening. U krijgt real-time inzicht in klantervaringen en weet precies wat klanten van u vinden. Deze reviews kunt u delen op uw eigen website, autobedrijf.tevreden.nl, Opiness.nl en de grotere occasions portals als Marktplaats en Autotrack. Heel belangrijk voor de online vindbaarheid en promotie van uw bedrijf! Enthousiaste klanten zijn dé weg naar het succes! Meer info via autobedrijf.tevreden.nl.
UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT
Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!