Renate Weggemans van de Bovag Autodealers

Dat je als autobedrijf niet ontkomt aan een goede eigen website, is inmiddels wel duidelijk. Maar je moet je ook onderscheiden: bepaal je kernwaarde, vertel de klant waarom hij bij jou moet kopen!

Renate Weggemans

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week met bij mij aan tafel Renate Weggemans, manager leden en beleid van BOVAG Autodealers. Renate is al meer dan achttien jaar actief in de automotivewereld en kent vrijwel alle facetten van retail, want ze werkte bij zowel kleine als grote autodealers. De verandering van bezit naar gebruik, connected cars en digitalisering zijn onderwerpen die Renate dagelijks bezighouden. Renate, welke van deze onderwerpen wil je nader toelichten tijdens deze podcast?

Denk vooruit

“Dank allereerst voor je uitnodiging, Paul, leuk dat ik hier mag zijn. Welk onderwerp ik zou willen uitlichten? Laat ik maar beginnen met te zeggen dat ik ontzettend blij ben dat ik in de autobranche mag werken, want er gebeurt momenteel zo veel… We staan aan de vooravond van grote veranderingen, denk naast de zaken die je net noemde ook aan autonoom rijden bijvoorbeeld, en je snapt dat ik daar bij BOVAG met heel veel belangstelling aan werk.
Om een van de onderwerpen er maar meteen uit te pakken: we zijn recent gestart met het programma ‘Denk vooruit, denk digitaal.’ Op een congres gaven onze leden aan dat digitale marketing op dit moment een van de belangrijkste zaken is waar ze mee bezig zijn, maar tegelijkertijd ook een van de moeilijkste is. Doel van het programma is alle leden iets te bieden op het gebied van digitale marketing.

Op alle niveau’s, dus van autobedrijven die nog erg vasthouden aan de website van de importeur tot leden die een volgende stap willen maken in de aansluiting tussen online en offline, zoals Robert Adelerhof in de vorige podcast zo duidelijk toelichtte. Maar ook optimaliseren van leadopvolging door middel van processen staat in het programma centraal. Wat ik erg opmerkelijk vind: we hebben in het platform een zelfscan voor bedrijven opgenomen, zodat ze kunnen zien hoe ver ze zijn in het digitaliseren. Veel grotere bedrijven lieten echter diverse medewerkers de scan uitvoeren, als een soort benchmark om te zien hoe de medewerkers zelf tegen hun processen aankijken. Dat geeft wel aan dat er echt behoefte bestaat aan deze ondersteuning, zowel bij grote als kleine dealers.”

Creativiteit

“Onder andere in leadopvolging, maar ook bij digitale marketing wordt de laatste tijd erg ingezet op strakke processen. Dat is nodig, maar naar mijn idee schuilt daarin ook een gevaar: te strakke processen. Er is wel eens gezegd binnen automotive dat je een hacker op je processen moet zetten om de waterdichtheid te testen, want verkopers zouden altijd wel een weg vinden om een proces te omzeilen. Dat gaat me te ver, want ik vind dat je je medewerkers niet te ver moet inpakken met een proces. Je beperkt je medewerkers dan in hun creativiteit, dus dit is echt een tip die ik autobedrijven wil meegeven. Draai ook als manager van een dealerbedrijf de spiegel eens om. We zijn erg gewend dat de opleiding van verkopers grotendeels door de importeurs wordt gestuurd, en dat werkte twintig jaar gelden prima. Maar tegenwoordig komt er veel meer bij het vak kijken dan alleen verkooptechnieken en productkennis. Ik geloof veel meer in training op de vloer, net zoals in veel andere branches al gedaan wordt. Daarin kunnen we ons echt nog verbeteren.”

Heel hartelijk bedankt, Renate, voor je interessante bijdrage aan deze podcast. Leuk om ook eens vanuit een BOVAG-medewerker te horen hoe er tegen onze branche en de veranderende wereld wordt aangekeken. Heel veel succes met al je mooie initiatieven.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland, Tevreden.nl,  UnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Tevreden.nl: Als uw klanten meer zijn dan alleen een rapportcijfer
De doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken van autobedrijf.tevreden.nl helpen u exact te bepalen waar eventuele verbeterpunten liggen voor uw dienstverlening. U krijgt real-time inzicht in klantervaringen en weet precies wat klanten van u vinden. Deze reviews kunt u delen op uw eigen website, autobedrijf.tevreden.nl, Opiness.nl en de grotere occasions portals als Marktplaats en Autotrack. Heel belangrijk voor de online vindbaarheid en promotie van uw bedrijf! Enthousiaste klanten zijn dé weg naar het succes! Meer info via autobedrijf.tevreden.nl.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!