Johan Lammers van Lammers Support Group
Welke herinnering laat jij achter zodat je volgende week niet vergeten bent? Met andere woorden: hoe blijf je op het netvlies bij die klant en hoe steek je je kop boven het maaiveld uit?
Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week. Bij mij aan tafel Johan Lammers, en die naam staat synoniem voor gastheerschap binnen de autobranche. Eigenlijk ben ik zelf dus een keer de gast in deze podcast. Met zijn bedrijf Lammers Support Group verzorgt Johan evenementen, trainingen en nog veel meer met als kern dienen, bedienen en verdienen. Johan, welkom, wat kun je hier nog aan toevoegen?
Gastblijheid
“Paul, dank je. Om nog even kort toe te lichten wat ik doe met mijn bedrijf: eigenlijk alles om ondernemers te helpen van goed naar geweldig. En niet alleen in automotive, inmiddels komt zo’n dertig procent van onze klanten buiten de branche. Dat laatste is alleen maar goed, je leert er een hoop van om eens buiten je eigen belevingswereld te kijken. Bijvoorbeeld als het gaat om gastheerschap, wat je in de introductie al noemde. Op dat gebied kunnen we in de autobranche echt nog een grote stap maken. Ik neem als voorbeeld vaan Cool Blue: dat bedrijf heeft het gastheerschap goed voor elkaar en wat je dat ziet is dat ze dat automatisch ook online uitstralen. Denk aan het e-mailtje dat je enkele dagen na je aankoop krijgt met de vraag of het product goed bevalt, en of er misschien nog vragen zijn. Een voorbeeld van extreem klantgericht ondernemen, de enige juiste aanpak in het ‘human driven’ tijdperk naar mijn mening. Daarbij hoort ook de kreet dienen, bedienen, verdienen. Zet als ondernemer je eigen trots overboord en laat zien dat je alles doet voor de klant. Gastvrijheid wordt dan gastblijheid, en dat zijn de begrippen waar je je als ondernemer mee moet onderscheiden.”
Wow-effect
“Klantbeleving is de kern van wat er in het autobedrijf moet gebeuren. Je kunt doen wat je wilt, maar als de basis niet voor elkaar is – dus je komt afspraken niet na, belt niet terug- dan heeft goed gastheerschap eigenlijk al geen zin meer. Het fundament moet staan, dat is één. Daarnaast moet je klachten goed oplossen. Het is cliché, maar maak van de klacht een kans. Ten derde moet je klanten heel persoonlijk benaderen. Tenslotte is er nog het echte ‘wow-effect’, dus de klantverwachting overtreffen. Daarmee ga je van een acht naar een negen, of zelfs een tien. Ik denk dat de basis hiervoor ligt in een echte dialoog met de klant. Dus heel snel na de lead de klant bellen, en vooral vragen stellen om erachter te komen wat zijn behoefte is.
Alleen dan kun je gericht adviseren en de klant uitnodigen voor een proefrit in de juiste auto. Het leuke is: dan is de prijs ook voor een groot deel buiten beeld en kun je de prijsdiscussie op een andere manier in. Vergeet niet dat uit onderzoek blijkt dat maar negen procent van de klanten die niet koopt dat doet vanwege de prijs, en maar liefst 68 procent vanwege onverschilligheid van de verkoper. Kortom, de kwaliteit van de medewerker is eigenlijk het grootste goed binnen het dealerbedrijf. Besteed daarom aandacht aan training. Van externe experts, maar ook gewoon intern. Iedere verkoper heeft zijn eigen specialiteit, dus laat hem zijn collega’s profiteren van de trucs die hij toepast. Het is daarom een belangrijke taak van de salesmanager om de kwaliteiten van zijn mensen te kennen. En hen te trainen op zwakke punten en te laten excelleren op de sterke.”
Johan, dank je wel voor dit interessante gesprek in de #DCDW Podcast. Het kan niet anders of de luisteraars steken er wat van op, want jouw toelichting van goed gastheerschap is volgens mij heel goed bruikbaar in de dagelijkse praktijk. Dank nogmaals.
Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:
Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland, Tevreden.nl, UnameIT en Bovemij.
Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.
Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.
Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.
Tevreden.nl: Als uw klanten meer zijn dan alleen een rapportcijfer
De doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken van autobedrijf.tevreden.nl helpen u exact te bepalen waar eventuele verbeterpunten liggen voor uw dienstverlening. U krijgt real-time inzicht in klantervaringen en weet precies wat klanten van u vinden. Deze reviews kunt u delen op uw eigen website, autobedrijf.tevreden.nl, Opiness.nl en de grotere occasions portals als Marktplaats en Autotrack. Heel belangrijk voor de online vindbaarheid en promotie van uw bedrijf! Enthousiaste klanten zijn dé weg naar het succes! Meer info via autobedrijf.tevreden.nl.
UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT
Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!