Erik van den Heuvel en Robert Brouwer van Autodata Nederland

Laat de consument zelf zijn inruilauto opnemen, zoals bij het boodschappen doen met een zelfscanner bij de supermarkt. Je kunt hem dan aanspreken op eventuele verzwegen gebreken, hij is dan zelf verantwoordelijk.

Erik van de Heuvel

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week met dit keer twee gasten: Erik van den Heuvel en Robert Brouwer van AUTODATA Nederland. Erik maakte mij laatst nieuwsgierig door te vertellen dat AUTODATA met iets nieuws komt waar autobedrijven voordeel mee kunnen halen. Hier wilde ik natuurlijk graag mee van weten, vandaar dat beide heren bij mij zijn aangeschoven vandaag om mij en u te vertellen wat dit is. Erik, waarom belde je mij laatst?

Uniek

Erik: “Paul, bedankt voor de uitnodiging. Ik zit hier nu al voor de tweede keer, en je podcasts zijn erg populair weet ik. Bijvoorbeeld je allereerste podcast, met Hans Engelsma van Qoets.nl in de hoofdrol. Wat hij doet, het zo goed mogelijk omschrijven van een gebruikte auto die hij online aanbiedt en er daardoor een unieke occasion van maakt, is de kern van waar wij het vandaag over willen hebben. We gaan het mogelijk maken voor autobedrijven om hun auto nog beter te omschrijven, zodat consumenten nog duidelijker vooraf kunnen zien en lezen waar ze naar gaan kijken. Bijvoorbeeld alle veiligheidssystemen die er tegenwoordig in auto’s zit: alle fabrikanten hebben hun eigen naam voor opties zoals adaptive cruise control. Wat wij gaan doen is die begrippen bundelen, zodat merkdealers het met hun eigen merkcontent kunnen tonen aan de klant, terwijl onafhankelijke autobedrijven er gewoon algemene termen voor gebruiken.

Ook gaan we foto’s aan tekst koppelen, zodat een klant met zijn muis over een foto van het dashboard gaat en er vanzelf in beeld tekst en uitleg verschijnt bij bepaalde opties. Uiteraard zorgen we ervoor dat het snel en makkelijk werkt en dat de optielijst wordt gekoppeld aan de opties die mensen in de portals kunnen selecteren, zodat de auto bij de juiste zoektermen in de resultatenlijst belandt. Wat de portals betreft: de informatievoorziening en vooral het delen van data door de portals blijft onze aandacht houden, want dat is nog niet op het niveau dat noodzakelijk is voor autodealers om ook echt inzicht te krijgen in het effect van hun advertenties en het verbeteren van content.”

Portal

Robert: “Consumenten beginnen hun zoektocht naar een gebruikte auto eigenlijk altijd op de portals. Misschien dat een enkele vaste klant direct de eigen website van het autobedrijf opzoekt, maar vaak gebeurt dat niet. Wat wel gebeurt is dat iemand die een interessante occasion ziet, een uitstapje maakt naar de site van de aanbieder om wat referenties op te halen, zoals reviews. En daar eigenlijk nog net even wat meer info en foto’s van de auto verwacht te zien dan op het portal waar hij vandaan kwam. Als dealer moet je dat snappen en dat maakt ook de investering in je eigen website een hele belangrijke. Plus dat je er goed aan doet je te onderscheiden met een stukje unieke content. Dus dat die koppeling straks beter gemaakt kan worden, is heel erg belangrijk. We hebben het al vaak over Carvana gehad, Paul, maar dat is en blijft toch wel de kern van het online presenteren van auto’s.” Erik: “Tot slot nog een nieuwtje, dat eind deze maand bekend zal worden: we gaan als AUTODATA nu ook het schadeverleden van buitenlandse auto’s aanbieden.

Nog meer transparantie voor de consument dus, want dat is wat momenteel de kern is. Want waarom zou je bijvoorbeeld je klanten niet zelf hun inruilauto laten opnemen, zoals het zelfscannen bij de supermarkt? Als je dat doet, en goed vastlegt, moet je klant wel eerlijk zijn over de staat van zijn inruilauto, want dan kun je hem er als autobedrijf veel makkelijker op aanspreken.”
Erik en Robert, heel hartelijk dank voor jullie komst naar de #DCDW Podcast, leuk dat jullie dit nieuws en deze tips met onze luisteraars wilden delen. Graag tot een volgende keer.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nlMarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres.