Klaas Jan Timmerman van Autofotograaf
Als autobedrijf moet je de consument naar je bedrijf toetrekken door de auto zo fantastisch mogelijk te fotograferen. Dat hoeft niet duur te zijn, maar vraagt wel enige basiskennis van fotografie en een paar simpele randvoorwaarden, zoals goed materiaal.
Welkom bij de #DCDW Podcast. Deze week is mijn gast Klaas Jan Timmerman, autofotograaf. Na een gedegen opleiding, onder andere door een bekende Amerikaanse autofotograaf, helpt Klaas Jan nu via Marktplaats dealers en autobedrijven om hun auto’s beter op de foto te zetten. Klaas Jan bouwt ook zelf fotostudio’s, al dan niet met draaiplateau, en weet dus precies wat er nodig is om een auto er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien op de foto. Klaas Jan, welkom, leer ons eens de kneepjes van het vak…
Camera
“Dank je Paul, leuk dat ik bij je aan mag schuiven vandaag. En nog leuker is het om over mijn vak te mogen vertellen, want autofotografie is echt mijn passie. En natuurlijk heel belangrijk tegenwoordig, want de aantrekkelijkheid van een online geadverteerde auto valt of staat met de kwaliteit van de foto. En het is best lastig wanneer je als autoverkoper ineens moet gaan fotograferen, zonder dat je daar iets vanaf weet. Open maar eens het portier van een auto, dan zie je een prachtig interieur. Maar de gemiddelde camera denkt daar iets anders over… Toch is de basis simpel, maar zie ik veel autobedrijven typische beginnersfouten maken. Het begint al bij het bestandsformaat. Als je foto’s maakt voor internet, hoef je echt geen foto’s van enkele MB’s groot te maken. Door die zware bestanden wordt je pc trager en duurt het uploaden langer. Een klein beeldformaat is prima, maar overdrijf niet: te kleine foto’s zijn erg korrelig als ze vergroot worden, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Over instellingen van de camera gesproken: kijk ook eens of je camera op RGB of SRGB staat en kies altijd voor dat laatste. SRGB-bestanden worden door elke internetbrowser ondersteund en RGB-bestanden niet. Die kunnen ineens een groene of oranje waas krijgen als je ze op het scherm bekijkt. Dus is dit een simpel trucje om er zeker van te zijn dat jouw foto’s in elk geval goed zichtbaar zijn.”
Visueel
“Wat ik ook vaak zie is dat de serie foto’s van een auto bij een advertentie erg eentonig is. Eén goede foto van het dashboard is echt genoeg, en vul de serie vervolgens aan met detailfoto’s van dingen die juist die auto bijzonder maken. Het knopje van de stoelverwarming bijvoorbeeld. Vertel een verhaal met de foto’s, zie het meer als een rapportage dan een fotoserie. Natuurlijk is een fotostudio ideaal om mooie beelden te maken, maar daar komt best wel wat bij kijken, zoals perfecte verlichting.
En ook nu weer moeten de mensen die de foto’s maken goed opgeleid zijn, want meer nog dan bij fotografie buiten valt elke imperfectie aan de omstandigheden in een studio op. Dus als je als kleiner bedrijf een mooie plek hebt voor je foto’s bij je pand of ergens anders buiten, is dat ook prima. Het brengt me meteen bij een ander aspect: zorg ook voor goede foto’s van je bedrijf en je mensen op je website. Vanuit mijn vak weet ik hoe visueel mensen zijn ingesteld tegenwoordig, en als ze je dealerwebsite bekijken willen ze meteen het goede gevoel bij je bedrijf hebben. En dat bereik je met het gebruik van het juiste beeld. Het hoeft echt niet heel veel te kosten om een paar mooie foto’s van je showroom, je werkplaats en vooral je team te laten maken.”
Klaas Jan, hartelijk dank voor dit gesprek, ik vond het leuk om eens met je over je vak te praten. Nog veel meer tips voor dealers zijn te vinden op je website dealerpictures.nl. Dank nogmaals en tot een volgende keer!
Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:
Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland, Marble Digital Marketing Solutions, UnameIT en Bovemij.
Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.
Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.
Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.
UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT
Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!
Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres.