Jeroen Kamer van Occasion Management Support

De complete customer journey is te onderbouwen met data. Als je daar inzicht in hebt, kun je precies bepalen hoe je je marketingeuro’s het slimste in kunt zetten.

jeroen Kamer

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week met bij mij aan tafel Jeroen Kamer. Jeroen heeft een brede ervaring in automotive, onder andere bij dealers, universele autobedrijven en Marktplaats. Hij stond mede aan de wieg van Wijkopenautos.nl en is nu eigenaar van een onafhankelijk consultancy- en adviesbureau waarmee hij de verkoopresultaten in het digitale tijdperk wil bevorderen. Jeroen, welkom bij de #DCDW Podcast, en kun je ons nog wat meer vertellen over jezelf en je werk?

Objectief

“Dat kan ik zeker Paul. Dank allereerst voor de uitnodiging om hier te zijn. Ja, een automotive-carrière… ik heb wel eens overwogen om buiten de branche wat te gaan doen, maar het is een virus geloof ik, want ik raak het niet kwijt. Dus inmiddels heb ik al zo’n veertien jaar ervaring, begonnen met een aantal commerciële functies bij dealerbedrijven. In die tijd begonnen gebruikte auto’s en internet een steeds belangrijker rol te spelen en dat inspireerde mij om me te verdiepen in de technologie daarachter. Via Autodata en Marktplaats kwam ik terecht bij Auto1.com, het bedrijf achter wijkopenautos.nl. Een waanzinnig hard groeiende organisatie, waar ik vooral heb geleerd de focus te leggen op dingen die relevant zijn. Ik leerde veel over online marketing en dat maakte dat ik mijn eigen bedrijf, Occasion Management Support, ben gestart. Mijn doel is het autobedrijf te helpen hun online business te optimaliseren. Dat die ik door middel van objectieve data-analyse, zoals prijs, stadagen, dat soort zaken. Het grote voordeel is dat ik onafhankelijk ben van welk platform dan ook. Ik zie bij dealers vooral de online processen misgaan, dus daar focus ik op.”

Gedrag

“Dealers zouden meer naar gedragsdata moeten kijken. Je wilt immers de consument die zich in de salesfunnel bevindt naar jouw bedrijf sturen. Het allerbelangrijkste is de evolutie in die gedragsdata. Daarmee bedoel ik dat je als autobedrijf moet leren vanuit de basisdata die je hebt. Kijk naar wat er verandert, en hoe je het gedrag van de consument die je advertenties bekijkt kunt veranderen. En, het is al vaker gezegd, daarbij is het wel zo prettig als er iemand binnen het bedrijf is, of liever nog een expert van buiten, die weet hoe je de data moet analyseren en interpreteren.
Daarnaast zie ik dat autobedrijven wat achterblijven als het gaat om digitalisering, en dat baart me zorgen. Het gaat snel momenteel. Mijn advies aan dealers is dan ook om vooral alle digitale mogelijkheden die er zijn te onderzoeken en vooral op je netvlies te laten houden. Bespreek bijvoorbeeld elke week even de problemen en successen die online hebben opgeleverd in je team en kijk hoe je ervan kunt leren, zowel in positieve als negatieve zin. Daar kun je een behoorlijke voorsprong mee opbouwen.”

Jeroen, heel hartelijk dank voor je komst naar de podcast en voor de tips die je autobedrijven en dealers in dit gesprek hebt meegegeven. Heel veel succes met je bedrijf en wellicht spreek ik je nog eens in de #DCDW Podcast.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nlMarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres.