Esther van der Welle – Zout Media
Zet Social Media op de salesagenda, maak er iemand verantwoordelijk voor en zorg voor continuiteit! Als het prioriteit krijgt, zie je vanzelf de resultaten!
Welkom bij deze #DCDW Podcast met Esther van der Welle van reclamebureau Zout Media, het reclamebureau dat de huisstijl, website en social media van #DCDW verzorgt. Esther, ontzettend fijn dat je in deze podcast te gast bent. Wil je wat over jezelf vertellen en over jouw bedrijf?
Vaak verwaarloosd
“Bedankt dat je mij hebt uitgenodigd Paul. Ik ben Esther van der Welle en mede-eigenaar van Zout Media. Wij ontwikkelen visuele identiteiten en websites en houden voor onze klanten social media bij. Ik ben gespecialiseerd in social media, waaronder Facebook en Linkedin. We trainen bedrijven hoe ze daar zelf het beste uit kunnen halen. Dat doen we ook voor de automotive branche. In de praktijk zijn autobedrijven druk met het verkopen van auto’s. Dat is een logische prioriteit, maar daardoor worden social media vaak onderschat en als iets lastiger gezien. Als je er als bedrijf geen tijd vrij maakt voor het maken van berichten en foto’s, is het lastig om er continuïteit in te brengen, terwijl dat wel heel belangrijk is. Hoe vaker je post, hoe meer je gezien wordt. Dat is ook belangrijk voor de algoritmes waarmee social media werken. Je bereik is groter als je continu blijft plaatsen. Je kan met Facebook en andere social media heel nauwkeurig je doelgroep kiezen. Wanneer je als autobedrijf op Facebook wilt adverteren, kan je je doelgroep selecteren op basis van demografische gegevens zoals leeftijd, postcode en segment, maar ook op basis van automerk. Bijvoorbeeld potentiële klanten in een bepaalde regio die in jouw merk rijden en die mogelijk toe zijn aan een nieuw model.”
Hoog op de agenda
“Door de doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te bepalen, voorkom je dat je geld weggooit. Autobedrijven die Facebook willen adverteren, kunnen dat het beste doen met een fotocaroussel en niet met een foto van één auto. Zo geef je bezoekers een goed beeld van de breedte van jouw aanbod. Autobedrijven die meer willen doen met Facebook en Instagram, moeten social media zien als een marketingkanaal. Zorg dat het op de salesagenda staat en koppel er doelstellingen aan. Hoeveel leads wil je eruit halen? Als je social media ‘er bij’ doet, gebruik je niet de maximale kracht van het platform. De beste resultaten bereik je als je berichten post en daarna in de statistieken terugkijkt wat de respons is. Social media vraagt doorlopend om aandacht. Doe je er weinig mee, dan haal je er weinig uit. Zorg binnen het bedrijf voor een werkbare aanpak en maak er tijd voor vrij. Als je er handig in wordt, leer je ook hoe je de algoritmes kan beïnvloeden. Als mensen jouw berichten liken, delen of erop klikken, krijgt jouw bericht een groter bereik. De beste resultaten bereik je met content die een reactie uitlokt. Denk dus niet alleen over wat je zelf op social media wilt zeggen, maar bedenk vooral wat anderen willen zien.”
Jezelf laten zien
“Op social media is het nuttig om een netwerk om je heen te verzamelen. Teamfoto’s en foto’s met mensen doen het goed. We zien dat daar veel positieve feedback op komt. Zorg verder dat jouw huisstijl terugkomt op social media. Zo bouw je aan je merk. Alles wat mensen van je zien, zegt iets over jou, of het nou een advertentie is in de krant, op je website of op social media. Zorg dat het in stijl is en dat het goed is. Zo laat je zien dat je een bedrijf bent dat het vertrouwen van de klant waard is. Social media zijn het meest effectieve marketingkanaal van dit moment. Als ik naar onszelf kijk, krijgen wij als reclamebureau via social media klanten binnen die we nog nooit hebben gesproken of ontmoet, puur door wat we op Facebook en Instagram doen. Op social media laat je zien wie je bent. Je kan een topproduct hebben en het niet verkopen omdat je slechte marketing hebt. Als je een topproduct combineert met goede marketing, maakt dat jou succesvoller.”
“Dankjewel Esther voor dit interview en voor alles wat we samen hebben bereikt met huisstijl en social media DCDW. Volgende week is er een nieuwe #DCDW Podcast met een nieuwe gast.”
Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:
Marktplaats, Autodata Nederland, Marble Digital Marketing Solutions, UnameIT en Bovemij.
Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.
Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.
ActivLease is expert in elektrisch leasen. Wij werken samen met de beste leasemaatschappijen, banken en dealers om maatwerkoplossingen te bieden aan de mkb’er en zzp’er. Mobiliteit met scherpe leaseprijzen, hoge inkoopkortingen en een grote voorraad leaseauto’s die snel leverbaar zijn.
UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT
Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!
Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!