Jort Schulting van SAR Automotive
Aftersales is iets dat mensen eigenlijk niet willen. Een auto kopen is leuk, maar kosten voor onderhoud maken niet. Daarom is het gek dat we wachten tot de klant belt voor een reparatieafspraak.
Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week met als gast Jort Schulting. Jort heeft de passie voor auto’s in zijn bloed. Deed IVA en Northwood en werkte onder andere voor Cadillac en ABN-AMRO. Inmiddels is hij helemaal in zijn sas als zelfstandig ondernemer. Jort, kun je beginnen met de luisteraars wat meer te vertellen over wie je bent en wat je drijft?
Aanspreekpunt
“Dank je Paul, leuk om een keer aan deze kant van de podcast te zitten. Wat mij drijft? Auto’s natuurlijk. Maar vooral ook de passie om mensen en bedrijven te verbeteren. Ik heb veel geleerd op het gebied van verkopen en de opkomst van online in onze branche in de VS, zo rond de eeuwwisseling. Ik kwam net van school en heb enige tijd in Texas auto’s verkocht. Toen weer terug naar Nederland gekomen en bij Cadillac, Corvette en Hummer van Kroymans aan de slag gegaan. Amerikaanse merken, dus die overgang was goed te doen. Daar ben ik van sales in de aftersales gerold en is dat steeds meer m’n passie geworden. Om de bijbehorende cijfers te kunnen doorgronden ben ik bij ABN-AMRO gaan werken en daar leerde ik hoe autobedrijven financieel gezien in elkaar zitten. Die ervaring heeft ertoe geleid dat ik nu als ondernemer autobedrijven adviseer hoe ze meer rendement kunnen behalen met hun aftersales. Ik bekijk alle processen, analyseer ze, bekijk de rollen van directie en medewerkers en begin eigenlijk van de basis uit met kijken hoe de winstgevendheid omhoog kan.
In de ideale situatie zou er binnen een autobedrijf één persoon zijn die voor aftersales het aanspreekpunt is, en dat kan ook de verkoper zijn. Die neemt zijn klant immers mee gedurende de hele reis, dus ook na de verkoop. Naadloos neemt hij klant en auto mee in het servicetraject: hij kent de klant het beste en heeft zo alle ruimte en kennis om hem perfect te bedienen. Uiteraard vraagt deze aanpak wel om de juiste ondersteuning op het gebied van automatisering.”
Dynamisch
“Je vraag wat autodealers beter zouden moeten doen op online gebied vind ik lastig om te beantwoorden. Ik zie namelijk dat er aan de voorkant, dus gewoon in het bedrijf, nog zoveel verbeterd kan worden… En dan heb ik het natuurlijk over aftersales. Waar we het net al over hadden bijvoorbeeld, de rol van de werkplaatsreceptionist. Die is zo onderschat, want hij is de man of vrouw die de klant moet ontzorgen, moet meenemen en proactief benaderen voor onderhoud en reparatie. Haal daar dus de niet-essentiële taken weg is mijn visie, zoals het simpelweg plannen.
Dat plannen moet inderdaad wel online, en dat kan ook heel goed. En dan niet met een simpelweg in te vullen kalendertje, maar dynamisch, op basis van vraag en aanbod. Zodat als jij morgen tijd hebt in je werkplaats je een klant die de avond ervoor online aan het shoppen is direct een heel goed aanbod kan doen voor een onderhoudsbeurt of reparatie. Kijk, een klant heeft per definitie geen zin om geld uit te gaan geven aan onderhoud of reparatie van zijn auto. Toch verwachten we als autobedrijf dat hij je zelf belt om een afspraak te maken. Wees dat nu eens voor, en benader vanuit het bedrijf de klant met de vraag wanneer het hem schikt de auto te brengen voor de beurt waarvan je weet dat die eraan zit te komen. Hij zal verrast zijn en geen nee zeggen, let maar op.”
Jort, dankjewel voor je bezoek aan de #DCDW Podcast en voor het delen van je passie voor de aftersales. Leuk om dit onderwerp ook eens besproken te hebben, want meestal gaat het hier over sales. Graag tot een volgende keer.
Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:
Marktplaats, Autodata Nederland, Marble Digital Marketing Solutions, UnameIT en Bovemij.
Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.
Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.
UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT
Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!
Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!