Podcast 343: Odiel Mennink van FemmeFrontaal

Welkom allemaal bij een nieuwe podcast met de missie om de online automotive beter te maken. Vandaag een nieuwe podcasts waarbij we praten met vrouwen die werkzaam zijn in de autobranche. Een podcast door vrouwen, over vrouwen in een mannenwereld. Onze gast vandaag is Odiel Mennink, bekend als Femmefrontaal. Odiel, leuk dat je er bent. Wil je aan onze luisteraars vertellen wie je bent en wat je doet?

https://youtu.be/15NM8xm2Ums

Femmefrontaal

“Natuurlijk wil ik dat! Ik ben Odiel Mennink, autojournalist en marketingstrateeg. Ooit ben ik opgeleid in overheidscommunicatie en daar begon ik mijn carrière ook. Daarna kwam ik bij Hogeschool Saxion. Op een gegeven moment was er een gastspreker die een bedrijf had opgezet om mensen een andere baan te laten ervaren. Zij bood mij de kans om een dag autojournalist te zijn als een soort testcase. Die dag bij Autovisie resulteerde in columns in de Telegraaf en Autovisie, waarin ik de autowereld vanuit een vrouwelijk perspectief belichtte. Na een tijdje wilde ik ook auto’s testen, maar binnen de Telegraaf was daar geen ruimte voor. Dus ben ik voor mezelf begonnen met Femmefrontaal, een naam die ik al gebruikte voor mijn columns. Mijn allereerste testauto was een Lexus RX450h. De grootste Lexus die toen op de markt was. Die vergeet je niet meer.”

 

Ons kent ons

“Zo kom je dus het mannenwereldje binnen, en dat gaat wel een beetje via via. Je moet iemand kennen om hierin een carrière op te bouwen, want het is nog steeds een wereldje van ons kent ons. De helft van de autogebruikers is vrouw, maar slechts 15% van de mensen werkzaam  in de automotive sector is vrouw. Er wordt wel gezocht naar diversiteit, maar die wordt nog niet gevonden. Ik denk dat dit grotendeels te maken heeft met de ballotage. De mensen die je moeten aannemen zijn bijna altijd mannen, en dat heeft zijn weerspiegeling op de hele procedure. Je hebt in de journalistiek, de auto journalistiek echt wel een bruggetje nodig om binnen te komen.”

 

Women World Car of The Year

Als jurylid van WWCOTY, met 75 vrouwen uit vijf continenten, valt het me op dat de publiciteit hiervoor in Nederland erg onder de maat is. Het wordt wel opgepakt door lifestylebladen, maar niet door de automotive media in ons land. De redenen die hiervoor gegeven worden, zijn natuurlijk allemaal onzin, want de lezer heeft gewoon recht op informatie. In het buitenland krijgen we met de WWCOTY veel publiciteit, ook in mainstream autobladen. Opvallend is dat importeurs van automerken die winnen, soms zelf aangeven geen publiciteit te willen, omdat ze bang zijn dat hun auto dan als ‘vrouwenauto’ wordt gezien. Wij kiezen als jury natuurlijk niet een vrouwenauto, maar een auto voor iedereen. Thema’s waar ik nu veel aandacht voor heb, zijn duurzaamheid en de omslag naar een volledig CO2-neutrale levenscyclus van een auto. Autonoom rijden is ook een belangrijk onderwerp; dit gaat de komende tijd echt next level. Het is volgens mij steeds belangrijker dat bestuurders goed getraind worden in het gebruik van deze nieuwe systemen om ze optimaal te laten werken.”

 

Odiel, dankjewel voor je komst naar de studio in Ede voor deze ‘van vrouwen, door vrouwen’-podcast. Luisteraars ook bedankt. Volgende maand is er weer een nieuwe podcast met een nieuwe gast.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Marktplaats, 2dehands.be, UCC, Calldrip, CARMEN Automotive BDC, Findio en Vinacles

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Waarom kiezen voor Calldrip?
Calldrip is een succesvol leadopvolgings systeem dat zijn oorsprong heeft in de Verenigde Staten en dankzij #DCDW nu ook in Nederland en België beschikbaar is. Het systeem is vooral geschikt voor importeurs en grote dealerholdings die ervoor kiezen de leadopvolging bij de verkopers te leggen. Calldrip is de ideale tool om verkopers te ondersteunen bij leadopvolging en tot maximale conversie te komen.

Waarom kiezen voor UCC?
UCC: Steeds meer collega’s gebruiken Used Car Controller. Taxeren, calculeren, publiceren of auto’s verhandelen met je persoonlijke handelsplatform? Met 1 abonnement geeft Used Car Controller je controle over alle kritische gebruikte auto processen. Zo maakt Used Car Controller je tot de beste in je vak!

Waarom kiezen voor Vinacles?
Vinacles biedt verschillende diensten met als doel uw automotive gerelateerde werkprocessen zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk te maken. Door middel van de verschillende applicaties en diensten faciliteert Vinacles in de complete optimalisatie van uw bedrijfsproces op één platform. Denk hierbij aan Garage en Fleet-managementsystemen, RDW-diensten, Occasion remarketing, Voertuigdata en Import- en export.