Podcast 355: Sam Heijmans van Lizy
Welkom allemaal bij een nieuwe podcast met de missie om de online automotive beter te maken. Vandaag gaan we dat doen met Sam Heijmans van LIZY, een innovatieve website waar je occasions kunt leasen. Sam, leuk dat je er bent, wil je onze luisteraars vertellen wie je bent en wat je doet?
https://youtu.be/GKCld9SiWTY
Ik ben Sam Heijmans van LIZY, en heb ongeveer zes jaar geleden een autoleasingbedrijf opgericht met mijn vennoot Vincent. We deden dat zonder ervaring te hebben met auto’s of met leasing. Omdat we meer digitale ondernemers zijn, hebben we anders gekeken naar een aantal dingen en hebben we dus een digitaal autoleasingplatform voor tweedehandsauto’s ontwikkeld. Met occasions kan je goedkoper zijn, want ze hebben al een eerste afschrijving achter de rug, je kunt makkelijker bestellen, want je hoeft niet te configureren en de levering is sneller omdat de auto al bestaat. Ook de duurzaamheid is een heel belangrijk aspect. Duurzaamheid is meer doen met al bestaande dingen.
Kijk je naar kosten van leasing, dan is afschrijving een belangrijke component, zoveel groter dan de kosten van onderhoud en reparatie. Je kunt besparen op die kosten door slim tweedehandsauto’s in te kopen. Zeker met EV’s, die schrijven gewoon gigantisch af. We zijn met occasions goedkoper en onze groei bewijst dat. We zijn het op twee na snelst groeiende bedrijf van heel België. In Frankrijk groeien we nog sneller. Het bewijst echt dat er vraag is naar het product, met name bij het MKB. Sommige klanten kiezen vanwege de duurzaamheid voor LIZY, omdat ze zelf duurzaam zijn. Andere kijken heel erg naar de kosten en die willen gewoon de goedkoopste oplossing. Of een duurdere auto voor hetzelfde geld, bijvoorbeeld als ze in die ‘war for talent’ de beste mensen kunnen aannemen en een betere auto voor het budget willen aanbieden.
Levertijd is geen probleem. Het komt vrijwel niet voor dat een klant iemand heeft die morgen start en direct een auto nodig heeft. Het duurt een paar weken voordat de auto geleverd kan worden, maar dat is ook omdat auto’s uit bijvoorbeeld Noorwegen, Spanje of Duitsland komen. LIZY heeft zelf auto’s en werkt samen met partners, dealers, rental companies, OEM’s en importeurs. Zij zetten auto’s op de website en als er dan een klant zo’n auto wil leasen, dan koopt LIZY de auto pas in.
Voor de website is inspiratie gehaald van buiten de automotive, bijvoorbeeld bij Coolblue of Apple. Alles wordt zelf inhouse gebouwd omdat met de website het verschil kan worden gemaakt. Er zijn heel veel dingen die beter kunnen. Er wordt veel tijd gespendeerd aan het automatiseren van processen, omdat dat de administratie vermindert en je goedkoper kunt zijn voor de klanten. Dus het is altijd een balans: worden engineers en developers op het front-end gezet, zodat het er mooier uitziet en er een betere conversie is, of besteed je aandacht aan de back-end waarbij je eigenlijk efficiëntiewinsten gaat hebben en je klanten lagere prijzen kunt bieden. Momenteel gaat het vaker naar de back-end dan aan het front-end.
Veel van klanten komen bij LIZY via mond-tot-mondreclame. En veel klanten komen terug. Ook digitale marketing en salestechniek worden gebruikt. Het is een mix van alles. En als er sales wordt gedaan, dan zeker niet door willekeurig bedrijven te bellen. Met gestructureerde data wordt geprobeerd om een beeld te krijgen van de klant die interesse zou kunnen hebben in een leasingvoorstel. Digitale marketing wordt heel gericht gedaan, want het is duur en er is veel concurrentie. Dus het moet beter zijn dan de rest.
De meeste belangstelling in België gaat uit naar BEV’s. Dat is gestuurd door de fiscaliteit en de regelgeving. In Frankrijk is bijna 50 procent elektrisch, in Nederland is er veel vraag naar elektrisch en hybride. En ook benzine is populair in Nederland. Voor LIZY is het belangrijk om alles te kunnen aanbieden. Voor bedrijven is elektrisch de toekomst, Europa pusht op die versies en ook het businessmodel van LIZY werkt goed met EV’s.
Bij oudere auto’s met een brandstofmotor stijgen de onderhoudskosten naarmate de auto ouder wordt. Bij een EV krijg je na 150.000 tot 200.000 kilometer niet te maken met hoge onderhoudskosten, waardoor je een EV langer kunt inzetten. En zelfs meerdere keren. Een groot aanbod is ook niet slecht, want hoe lager de prijzen, des te beter is het om een auto te kopen. Het is wel belangrijk om rationeel te blijven. Het moet wel zo zijn dat het financiële plaatje van het bedrijf klopt.
In België vorig jaar waren de Tesla Model Y en de Model 3 populair, met name omdat de prijs lager was. En de VW ID3 en ID4 en de BMW. In Nederland is het iets anders, daar zijn KIA en Renault populair en in Frankrijk zijn het de Franse auto’s. Het aanbod, de winkel en de producten moeten worden aangepast aan het land. Er zijn ook annuleringen van Tesla vanwege wat Musk aan het doen is. Bedrijven zijn daar misschien wat principiëler in, terwijl de particulier meer denkt vanuit zijn portemonnee.
Tot slot, LIZY is op zoek naar partners om het aanbod te vergroten. Sam: “Wij spreken graag met iedereen. Het is een markt waar het belangrijk is om mensen te kennen en we willen echt langere partnerships bouwen.”