
Sales versus Marketing: zeven jaar later, nog steeds hetzelfde liedje…
15 mei 2025, PaulVorige week werd ik gebeld door een marketeer. Andere organisatie, maar hetzelfde verhaal. En hij zei het perfect: “Spijker op de kop, zeven jaar na dato.”
Weet je wat het is? Sommige dingen veranderen nooit. Zodra sales en marketing samen moeten werken, is het alsof je twee kampioenschappen tegelijk probeert te winnen, maar iedereen op zijn eigen veld speelt. Sales roept dat marketing slechte leads aanlevert, marketing roept dat sales er niks van bakt. En ondertussen wordt er meer modder gegooid dan dat er kansen worden benut.
Toch is het eigenlijk heel simpel. Marketing heeft maar één taak: kansen creëren. Geen handtekeningen. Geen deals. Alleen maar mogelijkheden. En zodra die kans er ligt, is het de verantwoordelijkheid van sales – en vooral van de verkoopleider – om er wat van te maken. Minimaal 13% conversie. Geen discussie.
Elke dag!
Ik zie het elke dag: marketeers die keihard werken aan een jaarplan. Ze weten precies hoeveel leads ze nodig hebben. Ze houden rekening met seizoenen, voorraden, modelintroducties, budgetten. Ze zetten campagnes op, meten alles door, en passen dagelijks aan. Niet omdat ze het leuk vinden om te hobbyen, maar omdat ze snappen dat marketing serieuze business is. Zonder kwaliteit én zonder kwantiteit red je het gewoon niet.
Aan de andere kant, bij sales? Daar breekt de paniek vaak pas op de 25ste van de maand uit. De targets zijn niet gehaald. Er moet ‘nog even snel’ een actie worden verzonnen. Of een DM eruit gejaagd. Hopen op een wonder in de laatste dagen van de maand.
En ondertussen? Liggen tientallen kansen stof te verzamelen. Leads die niet zijn opgevolgd. Of erger nog: leads die zonder echte opvolging zijn afgeboekt als ‘niet interessant’.
Dan krijg je gesprekken over slechte leads. Over dat marketing ‘beter zijn best moet doen’. Maar niemand stelt de juiste vragen: hoe vaak is er écht gebeld? Hoe snel werd er gereageerd? Hoe serieus werd die kans opgepakt?
Want laten we eerlijk zijn: die klant die belt, met zijn pinpas in de hand, en vraagt waar hij mag tekenen? Die klant bestaat niet. Scoren is werken. Scoren is vechten. Je staat op de zestien, de tegenstander hijgt in je nek, en je moet nog altijd scherp schieten om te winnen.
Marketeers weten precies wat hun werk oplevert. Ze kennen de kosten per lead. Ze weten de conversiecijfers van leads via de website, via de importeur, via Marktplaats of AutoTrack . Ze hebben data en sturen daarop. Elke lead kost geld. Elke gemiste kans kost nóg meer geld…..
En als de conversies niet worden gehaald? Dan is de eerste stap niet wijzen naar marketing, maar eerst naar het proces kijken. Echt kijken. Is er gebeld? Hoe vaak? Hoe snel? Met welk script? Pas als je dat weet, kun je praten over leadkwaliteit.
Ik schrijf dit na meerdere gesprekken met marketeers die het spuugzat zijn. Die niet langer de zondebok willen zijn. Hun taak is interesse wekken. Sales moet die interesse verzilveren.
- Dat is de deal. Altijd geweest. Nog steeds.
- Zeven jaar later. Nog steeds hetzelfde liedje. En toch… het zou zo simpel kunnen zijn.
Samen winnen. Geen excuses meer. Geen modder meer. Gewoon kansen pakken.
Oh ja, het orginele artikel vind je hier, uit 2018: https://www.pauldevries1972.nl/waarom-de-online-marketeer-de-automotive-ervan-baalt/