Slechte gewoontes in goede tijden

Slechte gewoontes in goede tijden

Je hebt het vast weleens gehoord: een schipper die alleen met de wind meevaart, wordt een minder goede schipper, dan diegene die ook met tegenwind, of zelfs met storm, op koers blijft. In onze branche is dat niet anders. Met corona is voor veel automotive ondernemers een tijdperk aangebroken dat best goed is. Vooral de gebruikte automarkt is ons goedgezind, er is minder chagrijn en de gebruikte auto’s zijn niet aan te slepen. Klinkt goed, maar de keerzijde is dat we vasthouden aan slechte gewoontes of ze zelfs aanleren.

Crisis
In crisistijden zie je vaak dezelfde beweging. Wij gaan met een stofkam door ons bedrijf en leggen alle facturen onder het vergrootglas. Daarmee wordt (on)bewust de toon gezet binnen de organisatie. Je zet kosten hoger op de ladder dan bijvoorbeeld meer auto’s(omzet dus) verkopen. Ook wij als bedrijf hebben ermee te maken gehad. Dealers stopten opeens met onze dienstverlening. Balen natuurlijk, maar dat is primair onze fout. Blijkbaar zagen zij ons als kostenpost in plaats van een mogelijkheid tot winst. Inderdaad, dat is dus mijn probleem als ondernemer.

Slechte gewoontes in goede tijden

Kosten
In deze tijden kijk je niet alleen naar de kosten, maar ook naar je interne processen en stel je zaken ter discussie. Waarom doen we het zo, en niet op een andere manier? Je maakt eigenlijk het huis op orde! Al die inspanningen helpen om de crisis beter door te komen. Maar wat gebeurt er als de crisis er niet meer is? Of, heel concreet, de impact van corona op de verkopen van gebruikte auto’s kleiner lijkt dan gedacht?

Ga je dan nog steeds op dezelfde manier door je winkel en door je processen? Of maakt het dan niet meer uit, omdat je je auto’s toch blijkt te verkopen? Bij veel bedrijven verdwijnt die kritische blik binnen no-time.

“Bij veel bedrijven verdwijnt die kritische blik binnen no-time.”

Slechte gewoontes in goede tijden
Het is niet voor niets dat slechte eigenschappen ontstaan als alles vanzelf gaat. Het is makkelijker om aan de top te komen, dan er te blijven! Dat geldt in de sport, maar ook voor onze business. Daarom is het schrijnend om te zien dat er nog steeds sales managers werkzaam zijn die ooit veel verkochten, maar nu niet in staat zijn om de spiegel te pakken om bij zichzelf, en bij hun team, te kijken waar het beter kan. Gebruikte auto’s verkopen zichzelf momenteel, maar waarom vinden wij een doorlooptijd van zes keer de voorraad op jaarbasis goed, terwijl veel Amerikaanse dealers 11 keer hun voorraad verkopen en nog steeds kijken of het beter kan?

Waarom zijn wij altijd tevreden met gemiddeld? En waarom schuiven wij orders door naar volgende week, want stel dat je er dan een paar tekort komt? We zouden juist vol gas moeten geven om alle ontstane gaten dicht te lopen of om beter te presteren dan we hadden begroot.

“We zouden juist vol gas moeten geven om alle ontstane gaten dicht te lopen of om beter te presteren dan we hadden begroot.”

Bijzondere tijden
In bijzondere tijden is discipline nodig. Dan word je beter. Die discipline kunnen we wel opbrengen als het moeilijk gaat en je voortbestaan als ondernemer gevaar loopt. Dan eis je strakke processen en een kritische blik. Waarom wordt die benadering losgelaten als het beter gaat? Juist dan, in goede tijden, kunnen een procesmatige aanpak gecombineerd met zelfkritiek en een straffe hand, er voor zorgen dat goede tijden uitstekende tijden worden. Juist dan kun je alles, maar dan ook alles uit je kansen en bedrijf halen!

Slechte gewoontes creëer je in goede tijden. Laten we die overboord zetten en ons richten op de zaken die ons in slechte tijden succesvol maken. En ja, dat heeft te maken met hard werken, maar ook met procesmatig werken: wat gaat goed, wat moet anders en welke regels volgen we?

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC