
Wat hebben wij geleerd van Autobuzz 2025 in Berlijn?
29 mei 2025, PaulDe afgelopen dagen zijn wij met een aantal collega’s van Marktplaats en Autotrack bij Autobuzz in Berlijn geweest. Dit was een wereldwijde conferentie over, en voornamelijk van, autoportalen en toeleveranciers. Zij bespraken hoe ze toegevoegde waarde kunnen blijven bieden aan hun klanten – met name aan adverterende autobedrijven.
AI in Automotive
Natuurlijk ontbrak AI niet in de talloze presentaties. Zo werd het onder andere ingezet voor fotoherkenning en het automatisch in de juiste volgorde plaatsen van foto’s. Op de vraag wat nu eigenlijk die juiste volgorde is, kwam overigens geen duidelijk antwoord. Ook werd AI ingezet voor het omschrijven van de teksten bij geadverteerde auto’s.
Het platform Autotrader.uk had iets nieuws op het gebied van die productbeschrijvingen. Net als Marktplaats weten zij welke opties en accessoires belangrijk zijn voor bezoekers. Doordat Autotrader zelf de AI-omschrijving maakt, worden juist die relevante opties benoemd en niet bijvoorbeeld elektrische spiegels of airbags, want die zitten tegenwoordig op vrijwel elke auto.
Leadopvolging
Ook voor leadopvolging zijn de eerste stappen met AI zichtbaar. Nog niet live, maar er wordt over nagedacht. Des te leuker is het dat wij met onze propositie met Alice en Autochat (Novaco.ai) al ver vooroplopen. Daarmee laten we zien dat AI concreet kan worden ingezet bij autobedrijven en dealers op Marktplaats. Ook de koppelingen met CRM- en LMS-systemen tonen aan dat de Nederlandse markt veel verder is dat menig ander EU-land. Duidelijk is ook dat veel portalen nog stappen moeten maken.
Wat verder opviel, is dat steeds meer portalen afstappen van de daadwerkelijke transactie. Ze beseffen dat de klant vaak liever naar het autobedrijf gaat dan de deal volledig online te doen. Persoonlijk denk ik overigens dat de definitie van een online verkoop anders is, maar dat is een onderwerp voor een andere keer.
Portalen
Een topic dat de portalen zouden moeten oppakken, is hoe zij autobedrijven ‘helpen’ succesvol te zijn in online automotive. Dit blijft vaak onderbelicht. Wil je als portal alleen de advertentie verkopen, of wil je meer betekenen? In de UK doet Autotrader veel meer, bijvoorbeeld qua leadmanagementsystemen. Ook Cox Automotive (met Autotrader in de USA) biedt extra diensten.
Wat je veel hoorde, is dat platformen meer aan consultative selling moeten doen, dus echt helpen. Dat was leuk om te horen. Ik werk inmiddels tien jaar bij Marktplaats en krijg alle ruimte om mijn rol op mijn manier in te vullen. Het leukste vind ik nog steeds om via podcasts, evenementen, webinars en artikelen autobedrijven te helpen. Doordat wij bij Marktplaats veel content creëren en die content ook actief verspreiden in sales, weet ik zeker dat wij samen met onze klanten – de autobedrijven – de online automotive beter maken!
Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat ik nog veel niet weet, ondanks mijn meer dan twintig jaar ervaring in de online automotive. Dat was wel mijn conclusie na twee dagen Berlijn. Ik neem veel nieuwe informatie, nieuwe ideeën en kansen mee naar huis. Zo heb ik twee leuke en interessante opties uit de USA; deze bedrijven willen graag met ons (#DCDW) praten over het resellen van hun propositie. Zo zie je maar, ook al komt het soms niet goed uit om naar een conferentie te gaan – je wordt altijd verrast. Door dat ene gesprek, die ene zin, die ene kans!