Wat heeft een zonnebril nu met de automotive te maken?

Heb je een autoportaal of platform nu echt nodig? En hoe bereken je nu de waarde?

Zonnebril

Vorige week heb ik met mijn vriend Brian Pasch een presentatie gegeven bij Leaseplan over online marketing in de autobranche en hoe om te gaan met leads. Interessante onderwerpen natuurlijk, maar nog interessanter is het om twee dagen op pad te zijn met Brian en zijn kennis op te snuiven. Zo krijg ik steeds weer andere en veranderende inzichten in een wereld die continu en snel in beweging is. Een van de topics die we langdurig bespraken, is de rol van de dealerwebsite als hub, als centraal punt in je online marketinginspanningen. Daar kwamen eigenlijk twee zaken uit. Ja, je website kan die hub zijn, mits je de UX Experience geeft die past bij de klant van nu. De klant moet dan alles zonder poespas vanaf zijn telefoon kunnen doen. Dan is de dealerwebsite een echte bestemming.

Is die website niet gebouwd volgens de specificaties van vandaag, dan is de rol van de site eerder negatief dan positief. Je moet beseffen dat het een doorlopende investering en dus kostenpost is om je website ‘on par’ te houden. Een dealer die gemiddeld € 500,- per maand afrekent voor ontwikkeling en hosting, betaalt te weinig en zal elke maand meer terrein verliezen ten opzichte van zijn concurrenten die meer geld uitgeven. Je website up-to-date houden is een kwestie van doorlopende innovatie. Daar is eerder € 2.000,- per maand mee gemoeid, dan minder. Probleem is overigens dat je naast die site, nog steeds marketing moet bedrijven om bezoek te trekken.

Zonnebril

Heb je een website uit het digitale jaar 0, – dat kan een website zijn uit 2013 – dan is je website niet de ‘go to-destination’ die je klanten zouden moeten bezoeken. Waarom niet? Omdat de meeste bezoekers ongetwijfeld een andere en vooral betere bezoekerservaring (UX Experience) gewend zijn.
Om je voorraadauto’s te verkopen, dien je ze online aan te bieden en dat doe je veelal via bijvoorbeeld Marktplaats. Veel marketeers in de automotive denken dat dit niet noodzakelijk is, dat bijvoorbeeld een Google Adwords-campagne naar hun eigen (oude) website beter werkt. Fout!

Verkoop je zonnebrillen, dan is het opeens anders. Stel je voor, je ontwerpt zonnebrillen en die wil je verkopen. Maak je dan via WordPress een website om daarna via Adwords en marketing bezoekers naar je website te leiden om daar de sale te maken? Of zet je net als iedereen je producten op Marktplaats om daar transactiegerichte bezoekers te bereiken? Ik verkoop veel meer boeken via Bol.com, dan via mijn eigen website, ondanks dat ik al mijn marketing (Adwords, Facebook) naar mijn website breng. Mensen zoeken boeken op Bol.com, niet via Google.

Met auto’s werkt het precies zo. Vraag 100 mensen waar ze een gebruikte auto zoeken, 99 zullen dat online doen en 90 daarvan via Marktplaats. De markt bepaalt uiteindelijk waar je zoekt en hoe je koopt. Als dealerwebsite moet je je positie kiezen en partners zoeken die je kunnen helpen om meer en sneller te verkopen met meer en betere inzichten. Fixatie op bezoekersaantallen is de verkeerde KPI. Het doel van het platform moet zijn om bezoekers op het platform te houden….
Zou het jouw wat uitmaken als je zonnebrillen verkoopt? De KPI is toch alleen het aantal engaged eyeballs op je zonnebril? Als het product goed genoeg is, verkoop je. Internet is geen wondermiddel, maar een gereedschap. Jij moet er alleen voor zorgen dat je je product daar neerzet waar de meeste gekwalificeerde bezoekers langskomen…

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy #DCDW BDC en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC