Pauls blog
Mis niks van de online automotive!
Mis niks van de online automotive!
Gisteren was het zover: de aankondiging van de Occasion van het Jaar. De winnaar is de Lynk & Co 01 geworden. Dat wist ik al een tijdje, want ik zit al een paar jaar in de jury en had dus een stem in de verkiezing. Bij het bekendmaken van de winnaar tijdens het Remarketing Eventzat ik in de zaal. Er viel een stilte op het moment dat de naam van de winnaar werd uitgesproken.
Misschien was dat niet zo vreemd. Onder de finalisten bevonden zich ook oud-winnaars zoals de Volvo XC40, de Toyota Yaris en Aygo en de VW Polo. Stuk voor stuk modellen die iedereen als occasion wil verkopen, in plaats van een halve Zweed, tevens Chinese kopie van de Volvo XC40, maar dan met een iets grotere batterij.
Het antwoord is simpel: nee! Er gaat niets boven een fysiek gesprek en, als dat niet mogelijk is, een telefonisch gesprek. Uit alle data van Walcu bij de Ligier Store Doesburg – Experience Center blijkt dat een showroombezoeker, die ‘spontaan’ binnenkomt, de hoogste conversie heeft. Daarna volgt de afspraak die telefonisch is gemaakt, en pas daarna WhatsApp. Vervolgens komt er een hele tijd niets, daarna e-mail en SMS.
In de mix kun je niet zonder WhatsApp-opvolging van online leads en voor de bereikbaarheid van je winkel. Het biedt namelijk een groot aantal opties, zo ontdekte ik onlangs.
Ik wist niet wat ik zag deze week… Trump en Musk, gebroederlijk naast elkaar in een Tesla bij het Witte Huis. Trump, een EV-hater eerste klas, die voor de bühne een Tesla koopt van zijn nieuwe beste vriend Musk. En uiteraard kon Trump het niet laten om zijn beklag te doen: de dalende Tesla-verkopen, demonstraties bij de showrooms van het merk en de kelderende beurskoers – het is allemaal ‘oneerlijk’ voor zijn vriend Elon.
Deze week werd het mij weer heel duidelijk: wanneer geef je een verkoper te veel taken die niets met directe verkoop te maken hebben? En waarom kost die aanpak uiteindelijk veel sales?
Bij heel veel autobedrijven waar ik kom, zijn verkopers druk bezig met klanten: leadopvolging, showroombezoek, de opvolging daarvan en de aflevering. Dat is een fulltime job. Eigenlijk zou een verkoper minimaal 25 sales per maand moeten halen om echt te renderen. Maar het marktgemiddelde ligt lager, rond de 12 verkopen per maand. Hoe komt dat?
Veel autobedrijven (zowel dealers als universele bedrijven) hebben bij hun online leadopvolging de verkoper centraal staan, zonder dat ze dit zelf doorhebben. Dat is toch raar?
Dat is de stelling die ik graag wil uitlichten. Immers, niet iedere eigenaar of directeur zal zich in deze stelling kunnen vinden! Zij zullen benadrukken dat uiteraard de klant centraal staat en niet de verkoper.Helaas vertellen de feiten vaak een ander verhaal.
Zelfs als je de theorie én praktijk van leadopvolging goed beheerst, kan de drukte van de dag ervoor zorgen dat je kansen mist. Maar met de nieuwste features van Calldrip – de samenvatting en de coaching notes – wordt het makkelijker dan ooit om elke lead optimaal op te volgen. Deze tools helpen je niet alleen om fouten te voorkomen, maar ook om continu te verbeteren en het maximale uit je gesprekken te halen. Een echte gamechanger!
19 juni vorig jaar was een zwarte dag voor één van de grootste softwareleveranciers voor de automotive retail in de VS. Op die dag kwam alles bij CDK tot stilstand. Criminelen wisten de systemen binnen te dringen, zetten alles op slot en gijzelden zo het bedrijf. Door de blokkade van de systemen hadden meer dan […]
Vandaag geeft David Kain een presentatie op het Automotive Dealerseminar over de plannen van Amazon Auto. De e-commercegigant, een van de grootste bedrijven ter wereld, maakt inmiddels serieus werk van de online automotive retail, na jarenlang kleine pilots te hebben gedraaid. De inspanningen van nu doet Amazon samen met Hyundai. Wat betekent het voor wie? […]
Nu ik dagelijks in Doesburg werk, zie ik steeds meer het belang van online leads. Als jong bedrijf – 30 maanden oud – heb ik elke dag nieuwe kansen nodig om deals te sluiten. Mijn bestaande klantenkring is nog te klein en te jong om herhaalaankopen te genereren die bijvoorbeeld bijdragen aan 60% van mijn […]
NADA 2025 in New Orleans staat op het punt van beginnen, en zoals ik al jaren doe, schrijf ik mijn eerste blog over de NADA in het vliegtuig onderweg naar de VS. Hoewel we nog maar net onderweg zijn, ben ik nu al moe! De avond voor vertrek, om 23.30 uur, kreeg ik een appje […]