Pauls blog
Mis niks van de online automotive!
Mis niks van de online automotive!
Wat kun je met deze kans doen? Bij Calldrip screenen wij veel gesprekken op kwaliteit. We letten zowel op de kwaliteit van de lead als op de kwaliteit van de verkoper. De verkoper, doorgaans een hardwerkende opportunist die elke ‘makkelijke’ kans aangrijpt om een auto te verkopen, laat ook veel kansen liggen. Een van die […]
Ik weet zeker dat hier veel mede- en tegenstanders zijn van de stelling dat verkopers nooit zouden moeten afleveren. Ondanks dat er veel te zeggen is, voor de verkopers die het wel doen. Echter ik merk nu ook weer uit eigen ervaring dat het gewoon orders kost!
Niets is makkelijker dan aan de zijlijn te staan en te zeggen hoe het moet in het autobedrijf en zelf niets te doen. De afgelopen jaren maakte ik me er ook schuldig aan, moet ik eerlijk bekennen. Zeker, ik had ervaring, maar de wereld van nu is een andere wereld dan toen ik in 2009 SsangYong-dealer was. Tegenwoordig hebben wij als dealer, en in dit geval als Ligier-dealer, zoveel fantastische systemen die ons helpen om de waan van de dag beter te managen… Althans dat dacht ik!
De laatste weken ben ik druk met “Alice van Marktplaats”. Een service die wij een aantal jaren geleden hebben gelanceerd met de bedoeling om de opvolging voor autobedrijven voor specifiek Marktplaats leads uit handen te nemen, en daarmee ook tot betere resultaten te komen.
Tuurlijk daarop is geen eenduidig antwoord op, wat bij mij werkt hoeft niet bij een ander te werken. Eén ding is wel duidelijk: als je online niet wint, dan wordt het erg lastig om offline te winnen. Aan de andere kant, wil je online winnen, dan moet je je onderbuik gevoel thuis laten en moet je sturen op cijfers. Mijn gevoel zegt niets, als het niet te onderbouwen is in cijfers en data.
Deze week hadden wij het NAC congres, dat in het teken stond van AI en alle toepassingen die AI in de automotive te bieden had! Leuk congres, goede sprekers met gelukkig niet allemaal AI als hoofdmoot! Echter hoe je het wendt of keert, AI is er, en gaat impactvol zijn in de automotive. Niet als vervanger, maar echt als een digitale assistent!
Afgelopen maandag, 2de pinksterdag, mocht ik zelf weer helemaal alleen de winkel runnen in Doesburg! Gerard was op een welverdiende week vakantie en Duncan had ook lekker een dagje vrij….alleen Duncan was er nog wel een uurtje om alle prijskaarten te maken, want dat kan ik niet…maar daarna was het toch me, myself and I in Doesburg!
De afgelopen dagen was ik in Verona, bij Automotive Dealer Days, waar ik een presentatie mocht doen over TikTok en de wijze waarop wij bij de Ligier Store Doesburg de citycars verkopen. Leuk verhaal, al zeg ik hetzelf, en de feedback was super! Leuk om te doen. Maar er is natuurlijk meer te zien, veel presentaties over, uiteraard AI, en het agency model waarin veel Nederlandse (mislukte) voorbeelden in voorkomen. Hoe was het ook alweer? Snel starten, snel falen….zoiets?
De afgelopen weken ben ik vaak met mijn managing director Gerard Franken in de slag geweest over online leads bij de Ligier Store en de Experience Store Doesburg. Ook wij missen weleens een lead, en dan op een manier waarvan ik op afstand denk, dat had beter of anders gekund. Om missen in het juist perspectief te plaatsen: wij hebben dan de vierde of vijfde keer niet gebeld, in plaats van dat we de eerste belpoging hebben gemist. Maar missen is missen!
Sinds wij met succes de Calldrip Automotion Scoring hebben gelanceerd, krijgen wij veel mailtjes en belletjes van verkopers over hun afspraakpercentage! Daar ben ik blij mee, want het geeft aan dat verkopers steeds beter begrijpen dat je met online leads de conversie tussen de diverse stappen moet managen om uiteindelijk tot een betere en hogere conversie van leads naar sales te komen.