Pauls blog
Mis niks van de online automotive!
Mis niks van de online automotive!
Ik houd me al meer dan twintig jaar bezig met online leads. Die bestaan in allerlei soorten: eerste-, tweede- en derdelijnsleads, actieve en zelfs passieve, en natuurlijk online of telefonisch. Eigenlijk is er in al die jaren niet veel veranderd. De klant zoekt informatie, vindt die niet, en onderneemt actie. Dat moment is het startpunt van een dialoog!
Drie jaar geleden wist ik het allemaal. Ik was 100% zeker van mijn zaak. Er was een Ligier-dealerschap onderweg, ontstaan uit een idee in mijn hoofd, en amper drie maanden later startte Ligier Store Doesburg – op mijn verjaardag! De eerste maand waren we alleen online actief. Daarna groeide dat idee uit tot de eerste Ligier Store in Nederland, en meteen ook de grootste. Maar terugblikkend op die drie jaar: zijn alle wilde plannen uitgekomen?
De afgelopen dagen zijn wij met een aantal collega’s van Marktplaats en Autotrack bij Autobuzz in Berlijn geweest. Dit was een wereldwijde conferentie over, en voornamelijk van, autoportalen en toeleveranciers. Zij bespraken hoe ze toegevoegde waarde kunnen blijven bieden aan hun klanten – met name aan adverterende autobedrijven.
Het is laat in de avond wanneer ik dit schrijf, het waren dan ook drie volle dagen met Brian Pasch en onze #DCDW-events. De evenementen in Antwerpen en Almere worden steeds beter bezocht, en de druk die die dagen met zich meebrengen, neemt ook toe. Wat moeten we veranderen, wat kan beter, wat is goed? […]
Weet je wat het is? Sommige dingen veranderen nooit. Zodra sales en marketing samen moeten werken, is het alsof je twee kampioenschappen tegelijk probeert te winnen, maar iedereen op zijn eigen veld speelt. Sales roept dat marketing slechte leads aanlevert, marketing roept dat sales er niks van bakt. En ondertussen wordt er meer modder gegooid dan dat er kansen worden benut.
Natuurlijk, iedereen wil minder betalen als je dealer of autobedrijf bent, vooral aan marketing en aan portalen in het bijzonder. Eigenlijk is dat vreemd. In veel landen zien we bewegingen ontstaan waarbij men het ‘verschrikkelijk’ vindt dat de ‘macht’ – voor zover je van macht kunt spreken – bij een aantal autoportalen ligt, en dat de prijzen daar, zoals bij alles, alleen maar stijgen.
Al sinds het bestaan van #DCDW, maken wij de meest mishandelde lead van allemaal inzichtelijk: de telefonische lead. Deze is veelal afkomstig van portalen zoals Marktplaats en Autotrack en geldt als de beste lead qua conversie naar afspraak en sale. Toch wordt deze lead vaak op twee manieren ‘mishandeld’.
Vorige week had ik het lastig qua verkoop bij de Ligier Store… En dat kwam volledig door mijzelf. Het leverde echter een belangrijk leermoment op, een duidelijke les om het voortaan beter te doen. Het was bovendien opnieuw een bewijs dat mentale voorbereiding en vrij zijn in je hoofd voor een verkoper belangrijk zijn.
Soms vragen mensen me: “Paul, waarom nodig je Brian Pasch keer op keer uit voor het #DCDW Event?” Mijn antwoord is simpel: omdat hij iedere keer weer de moeite waard is. En dit jaar misschien wel meer dan ooit.
Brian komt namelijk niet alleen naar Nederland en België voor de gezelligheid – hij brengt de allernieuwste inzichten mee rechtstreeks van zijn eigen Digital Marketing Strategies Conference in de VS. Wat daar besproken wordt, bereikt Europa normaal gesproken pas maanden later. Maar bij #DCDW ben jij als eerste op de hoogte.
In Doesburg, op een plek waar mobiliteit en ondernemerschap samenkomen, bouwen we aan iets bijzonders: twee unieke winkels aan de voorkant — elk met hun eigen karakter en potentie — en een sterk fundament achter de schermen.
Twee winkels
Aan de ene kant hebben we de Ligier Store Doesburg, hét Experience Center voor Ligier Citycars in de Benelux. Hier draait alles om beleving, om nieuwe mobiliteit, en om de vrijheid die deze voertuigen bieden aan jongeren. Aan de andere kant vind je de Experience Store Doesburg, op dit moment een soort Lynk & Co Outlet Center. Ook hier zijn we voortdurend aan het toetsen wat de volgende stap kan en moet zijn.