Als je niet kan bellen vanaf je mobiele website dan ben je er geweest als autodealer!

Te vaak beseffen wij niet dat de website onze belangrijkste showroom is!

Click to Call

In 2017 zullen we zien dat een ontwikkeling zal doorzetten: het gebruik van datagebruik via smartphones. Voor de duidelijkheid, ik heb het over het internetgebruik op de telefoon. We zitten al boven de 50%, vooral dankzij social media, maar de ontwikkeling is niet te stuiten. Ook het aantal gebruikers dat alleen via de telefoon op internet online actief is, zal toenemen. Deze mensen hebben dus alleen een telefoon om online te gaan. Momenteel ligt dat percentage op 14% en de verwachting is dat dit percentage verder zal toenemen. Een belangrijke reden dus om te kijken hoe uw dealersite eruitziet op een smartphone. Stel dat 50% van uw bezoek uw website via de smartphone bezoekt vóórdat men naar de showroom komt, dan is de gebruikerservaring op de mobiel essentieel om meer kansen te krijgen op een deal. En omdat fiscaliteit niet meer zo dominant wordt in 2017, is een kloppende online aanwezigheid van levensbelang.

Nog een trend

Wij zien nog een trend. De ‘call’ is de meest dominante en belangrijkste online lead en die populariteit zal in 2017 verder toenemen. Dat verklaart waarom Marktplaats als eerste portal de ‘calls’ traceerbaar en inzichtelijk heeft gemaakt. Het is overigens niet zo dat alleen uw aanwezigheid op portals als Marktplaats belangrijk is voor succes, ook uw eigen website speelt een grote rol. Uw website is namelijk de hub waar alles samen moet komen en er zal steeds meer gebeld worden via die website. Hieronder gaan we laten zien hoe dealerwebsites anno 2017 méér calls kunnen generen.

Paar voorbeelden

Ik heb al een keer een paar kritische noten gekraakt over de website die de Opel-dealers verplicht moeten gebruiken van hun importeur. Die website is niet meer van deze tijd en dat is jammer gezien de stijgende populariteit van het merk. Kijken we naar een productpagina (VDP) op de mobiele website van een Opel-dealer, inderdaad de pagina waar de conversie moet worden gemaakt, dan zie je het ontbreken van een duidelijke ‘Click to Call Action’. Links beneden staat een ‘Direct Contact’, maar deze leidt je naar een andere pagina. En ook daar moet je zoeken naar iets wat je kunt bellen. Opel-dealers missen hierdoor een hoop kansen op meer leads via hun eigen website.

opel
Geen direct contact bij de knop direct contact

Bij een Kia-dealer is het niet veel beter. Je moet naar beneden scrollen om direct te kunnen bellen en alles wat meer moeite kost, doet men in 2017 liever niet. De live chat is leuk, maar niet relevant op deze smartphone-pagina. Bovendien opent hij een nieuw window en wordt je weggeleid van VDP-pagina. Een Click to Call-button was vele malen beter geweest. Tevens is de chat niet zo intuïtief als bijvoorbeeld appen, waardoor je teveel moet typen.

Geen click to call op het eerste scherm
Geen click to call op het eerste scherm

Bij Toyota Oostendorp hebben ze gekozen voor een DEP-website, een Amerikaans platform. De look & feel kan op een (groot) aantal punten strakker, maar je kunt bellen zonder te scrollen op de VDP-pagina. En er is nog een plek waar je direct contact kunt opnemen (wel twee verschillende nummers?). Hier kun je zelfs op de pagina voor de productpagina (VDP) al bellen op de SRP, de zoek- en resultatenpagina. Dat is handig want als klant hoef je niet die extra klik te maken, laat staan dat de pagina overspringt naar een nieuw window.

2 click to call buttons bovenaan
2 click to call buttons bovenaan

Bij onderstaand voorbeeld van een Renault-dealer, een nieuw opgeleverde website, zie je bij de makers het gebrek aan kennis van de klant. De VDP-pagina op de smartphone heeft teveel non-content, voordat je bij de belangrijke content bent. Een gemiste kans. Waarom zouden wij een groot logo willen zien, daarna een tekst, daarna logo’s, daarna weer tekst (die eindelijk relevant is), daarna de prijs en dan pas een stukje foto van de auto? De klant is vooral visueel ingesteld, waarom dan pas een foto laten zien als je naar beneden scrolt? Dan volgt er een hele hoop content die niet altijd even relevant is op die positie, dan de mogelijkheid om te ‘delen’ (iets dat juist onderaan de pagina moet staan), weer een hele hoop tekst en dan ergens onderaan een telefoonnummer.

Bijna allemaal witte vlakken en nietszeggende tekst ipv een foto
Bijna allemaal witte vlakken en nietszeggende tekst ipv een foto

Ander voorbeeld. Ik ben geen programmeur, maar bij Nieuweautokopen.nl hebben we dit twee jaar geleden opgelost. De conversie op de VDP-pagina (kan ook op de SRP) kan op twee manieren: bellen of mailen. Waar de klant ook voor kiest, het moet makkelijk gaan, zonder barrières. Tweemaal kun je bellen, zonder te scrollen (bij een groot formaat smartphone) en daaronder kun je mailen, met minder vragen dan gebruikelijk. Dit hebben we destijds gedaan door de bezoekersdata te analyseren en als dan blijkt dat smartphonegebruik enorm stijgt, dan weet je ook dat je waarschijnlijk meer calls gaat krijgen. Maak er dus gebruik van!

In bovenstaande voorbeelden is het niet de fout van de dealer, maar van de websitebouwers. Zij verlangen een forse investering van de dealers en leveren een website die er wellicht leuk uitziet, maar niet voldoet aan de maatstaven van vandaag. Ik ben geen UX- of dataspecialist, maar iedereen kan zien dat dit beter kan. Daarom het advies om net zoveel aandacht te besteden aan de online showroom (en dus meer geld) als aan de fysieke showroom. Wie dat niet doet, gaat calls, klanten en uiteindelijk verkopen missen.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC