Blog: de meeste verkopers hebben teveel ‘macht’

De moeite willen nemen om een offerte te maken?

albert-einstein-physicist-insanity-doing-the-same-thing-over-and-over-again-and

Wat bedoel ik hier nu mee? Ik ben van mening dat teveel verkopers teveel bezig zijn met randzaken, beleidsmatige zaken en of afleveringen. in een ideale ‘paul’ wereld zou het autobedrijf bestaan, waar elke autoverkoper aldaar maar met twee zaken bezig is: of hij/zij zit tegenover een klant/lead of hij belt met een klant/lead. Niet meer en minder.

Ik kom namelijk verkopers tegen die schijnbaar van hun ondernemers, directeuren de macht krijgen om het anders te doen. Leads bijvoorbeeld die men belt en die niet genegen zijn om op verzoek van die verkoper naar de vestiging te komen, krijgen van die verkoper dan ook maar geen offerte. Want de motivatie is, als de koper geen moeite wil nemen of naar ons toe te komen, dan doe ik geen moeite om een offerte te maken……loser.

Het kan blijkbaar dus nog steeds dat de verkoper in dit geval zijn eigen falen, kan blijven afschuiven op de klant, die blijkbaar niet geïnteresseerd genoeg is om langs te komen. Echter wat wij als autoverkopers moeten blijven beseffen is dat als wij ons niet aanpassen aan de klant, welke keuzes heeft, wij steeds minder keuzes(lees klanten) krijgen. De processen en werkzaamheden van 10 jaar geleden werken niet meer en als jij je niet wilt aanpassen, dan doet de markt dat wel voor je, door je over te slaan.

De klant is veranderd, is niet meer of minder prijsbewust dan dat die was, echter is zich wel meer bewust welk bedrijf wel de ‘extra mile’ doet en welke niet. Het is dus te makkelijk om daarvan de schuld te geven aan de klant…de macht heeft de koper, niet de verkoper.

Lees ook

4 augustus 2021

Niet alle autoportals zijn hetzelfde

27 juli 2021

Nieuwe updates van Google MyBusiness voor Cars! (GMB)

13 juli 2021

Hoe ga je om met een normale vraag (inruilauto) van de klant, bij de leadopvolging?

6 juli 2021

Brochure-leads: Help!!!! Een folder aanvraag, wat nu?