Bonus Podcast: Sieger Veenhoven DTC Media

Begin met het uitleggen van het waarom, en niet wat je doet. Apple’s iPod werd succesvol doordat Apple vertelde dat je duizend favoriete nummers in je achterzak had, in plaats van te zeggen dat het een nieuwe MP3-speler was.

DTC

Dit is een audioversie van de presentatie van Sieger Veenhoven van DTC MEdia op de #DCDW2017.
“Mijn naam is Sieger Veenhoven, online marketing consultant bij DTC Media. Ik noem mezelf wel eens ‘datanerd’, want ik hou van data en dan vooral big data. Ik neem jullie in deze presentatie mee in online strategie en de weg naar de beste dealerwebsite.”

Verkeer

“Laten we beginnen met de basis: je hebt geïnvesteerd en gebouwd aan een state-of-art dealerwebsite, die gaat live en dat is het moment dat je denkt: ‘laat de leads maar binnenstromen’. Of begint het nu eigenlijk? Wat mij betreft wel en daarom begin ik met de twee factoren die essentieel zijn voor het succes van je website: het aantal en de kwaliteit van de bezoekers en de mate waarin de website die bezoekers converteert naar een lead.

Om met het verkeer te beginnen: we zullen, hoe mooi de site ook is, keihard moeten werken om bezoekers op onze site te krijgen. Daarvoor zijn allerlei middelen, waarop ik niet heel diep zal ingaan. De kwaliteit van het bezoek wil ik wel wat uitgebreider toelichten. Want te weinig beseffen we dat ook websitebezoekers die niet direct op zoek zijn naar een nieuwe auto, waarde hebben. Je geeft ze via je site immers wat mee over je bedrijf: je kernwaarde, je mensen, noem maar op. Vergelijk het met de showroombezoekers die op zaterdag door de showroom lopen om ‘even rond te kijken’. Ook die komen later misschien wel bij je terug als het wel zover is. Wees dus onderscheidend en vertel je klanten het hoe en waarom van jouw bedrijf.”

Conversieratio

“We hebben het nu gehad over het bezoek op je website, en hoe je dat bezoek waardevol kunt maken. Ten tweede wil ik het hebben over de conversieratio, dus het aantal leads dat je krijgt afgezet tegen het aantal bezoekers op je site. In het optimaliseren van je conversieratio speelt de basis van je website een belangrijke rol, en dan vooral twee zaken: usability en de content. Zorg om te beginnen dat je website werkt. Dat de belangrijkste knoppen duidelijk te vinden zijn, helder worden weergegeven en de klant niet teveel keuzes moet maken tussen zaken waar hij nog niet mee bezig is op dat moment. Kort gezegd, je website moet eenvoudig zijn en werken. Daarbij moet de inhoud natuurlijk aansluiten, ook hier geldt dat je moet zorgen dat je het op de juiste plaats presenteert. Denk daarbij aan de koopfasen en koopstijlen die de consument heeft en zorg dat je de consument met simpele psychologische trucjes weet te verleiden. Dat verleiden doe je weer door de inzet van een zestal overtuigingsprincipes.

Maak gebruik van sociale bewijskracht, dus laat anderen vertellen waarom de klant voor jou moet kiezen. Bijvoorbeeld door middel van recensies. Zorg ten tweede dat er een autoriteit achter je staat, dus een branchevereniging zoals BOVAG of een keurmerk. Schaarste creëren is ook een bekende, dus communiceer bij een goede aanbieding dat er nog maar twee of drie beschikbaar zijn. Ook met commitment en consistentie moet je rekening houden. Mensen zijn va nature geneigd om af te maken waar ze aan beginnen, dus zorg dat een invulformulier ook afgerond kan worden en maak het overzichtelijk. Tot slot: kweek sympathie. Laat zien dat je leuk bedrijf bent waar de klant niet alleen rationeel, maar ook gevoelsmatig goed zaken kan doen en gewaardeerd wordt. Met deze tips zal je conversieratio stukken beter worden.”

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nlMarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres.

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC