De Dacia case! Welk portaal brengt de meeste waarde?
10 februari 2018, PaulGratis heeft geen waarde, dit bewijst het maar weer eens…
Onlangs heb ik de Dacia van mijn schoonvader verkocht. Hij overleed te vroeg, wij bleven achter met de herinneringen en nog wat zaken die moesten worden afgewikkeld, waaronder een auto. De familie kwam voor die auto bij mij terecht. “Paul, verkoop jij de Dacia? Tuurlijk geen probleem!” Het was voor mij een mooie aanleiding om te doen wat ik altijd al had willen doen: als particulier een vergelijkend onderzoek doen tussen Marktplaats, Autoscout en Autotrack. Op welk portaal heb je nu wel of geen succes? En ja, als woordvoerder van Marktplaats ben ik positief over de diensten die Marktplaats voor de autobranche heeft, maar hoe zou ik hetzelfde bedrijf als particulier ervaren? Biedt Marktplaats ook dan de meeste waarde?
De auto, Dacia Lodgy
Toen ik de Dacia Lodgy van mijn schoonvader te koop zette, had ik het nogal druk, dus ik was er niet aan toegekomen om de auto te wassen en schoon te maken. Toch heb ik wat foto’s gemaakt en de Dacia online aangemeld. Op drie portals. Ik begon op Marktplaats. Na alles te hebben ingevoerd, moest ik als particulier 25 euro aftikken. Dat is volgens Marktplaats de waarde van een advertentie. Na Marktplaats heb ik dezelfde auto, met dezelfde foto’s, prijs en tekst op Autoscout en Autotrack geplaatst. Bij Autoscout word je, nadat de advertentie is geplaatst, gevraagd om betaald te adverteren voor € 9,95. Ik besloot dat niet te doen omdat particulieren hun auto gratis kunnen aanbieden op de site. Ik moet zeggen, de funnel die de particuliere adverteerder tot betaling moet aanzetten, zit prima in elkaar! Na Autoscout kwam de Dacia ook bij Autotrack terecht. Dat ging soepel en snel en ook gratis. Het wachten op die ene koper kon beginnen….
Welke statistieken?
Het heeft vier weken geduurd voordat ik de sleutels van de Dacia heb kunnen overhandigen een de nieuwe eigenaar. En al die tijd heb ik de sites nauwkeurig in de gaten gehouden en heb ik ze gemeten. Ten eerste, zonder kijkers, geen kopers. Dus heb ik bijgehouden hoe vaak de Dacia is bekeken door meerdere en of dezelfde mensen. Ook het aantal telefonische en online leads en het aantal keren dat de auto op ‘bewaard’ of op ‘favoriet’ zijn gezet hield ik bij. Ingewikkeld? Nee, helemaal niet, bovendien zijn het de enige KPI’s die je als particulier kunt meten via de portals.
Welke data kwam er nu uit?
- Week 1: Marktplaats – 140 VDP Views – 1 lead (totaal) – 1x bewaard
- Week 2: Marktplaats – 303 VDP Views – 2 leads (totaal) – 4x bewaard – 1x verhoogd, bovenplaatsen – prijs verlaagd
- Week 3: Marktplaats – 667 VDP Views – 4 leads (totaal) – 10x bewaard
- Week 4: Marktplaats – 1093 VDP Views – 5 leads (totaal) – 15x bewaard
- Week 1: Autotrack – 1 VDP Views – 0 lead (totaal) – 0x bewaard
- Week 2: Autotrack – 8 VDP Views – 0 lead (totaal) – 0x bewaard – prijs verlaagd
- Week 3: Autotrack – 23 VDP Views – 0 lead (totaal) – 0x bewaard
- Week 4: Autotrack – 45 VDP Views – 0 lead (totaal) – 0x bewaard
- Week 1: Autoscout – 9 VDP Views – 0 lead (totaal) – 0x bewaard
- Week 2: Autoscout – 14 VDP Views – 0 lead (totaal) – 0x bewaard – prijs verlaagd
- Week 3: Autoscout – 22 VDP Views – 0 lead (totaal) – 0x bewaard
- Week 4: Autoscout – 38 VDP Views – 0 lead (totaal) – 0x bewaard
De Dacia is verkocht aan de vierde lead van Marktplaats. De deal startte met een bieding die ruim onder de vraagprijs lag, maar ik gebruikte het bod als het startpunt van een dialoog. Uiteindelijk heb ik de deal kunnen ‘closen’, overigens niet helemaal voor het beoogde bedrag. Wat opvalt, is dat er geen verschil is tussen Autotrack en Autoscout. Beide zijn volstrekt gelijk. Bekijk je het bij dealers aan de hand van hun ROI-rapportage, dan zij er wel degelijk verschillen, maar bij de particulier zijn die er dus niet.
Ook opmerkelijk is dat de Dacia geen enkele tractie op Autoscout kreeg. Ik vraag me dan af of dat te maken heeft met het feit dat ik gratis heb geadverteerd. Je wordt bestookt met e-mails om wel te betalen zodat je advertentie een betere positie krijgt. Betaal je niet, dan krijg dus geen goeie plek en dus ook geen tractie.
Met de statistieken die ik heb verzameld, zou ik iedereen adviseren te betalen. De gratis varianten doen op beide platformen namelijk helemaal niets voor de consument. Ik durf hier dan ook te stellen dat gratis in dit geval geen enkele waarde heeft.
Volgende week verkopen wij weer een auto, op dezelfde portals en dan zullen we waar mogelijk kiezen voor de betaalde variant. Eens kijken of de views en de leads dan wel dichter bij elkaar komen…..
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.