De politiek, de autobranche, RAI en Bovag: Een onmogelijke combinatie

De mislukte politieke lobby van de Bovag/RAI

Op 29 augustus was ik te gast bij een politiek debat met een aantal kamerleden en Automotive Nederland.  Georganiseerd door de RAI/Bovag.  Aangezien ik nog al een verleden heb met de politiek, in combinatie met de vele mislukte pogingen van de Bovag/RAI om tot een succesvolle samenwerking cq lobby te komen, ga ik graag naar dit soort bijeenkomsten. Ondanks mijn veelal kritische blogs over dit onderwerp, kreeg ik van de heer Burgman een persoonlijke uitnodiging, waarvoor mijn dank.

In een perfect georganiseerde setting in het Louwman Museum kruisde de kamerleden de degens over een aantal stellingen. Het gaf een ontluisterend beeld van de kwaliteit van onze kamerleden en hun zienswijze op de Automotive. Waar de PVV denkt alles maar weg te kunnen geven, denkt de SP dat de ASO belasting, genaamd CO2 toeslag nog wel een schijfje meer aan kan voor die Aso’s die van hun zuurverdiende geld een SUV kopen, stel je voor zeg.

De gastheren (De heer Burgman en Dhr De Bruin) probeerden wel de discussie op feiten te voeren, maar als een ding wederom duidelijk is geworden, dat de politiek alleen op feiten wil sturen als het de politiek uitkomt. Namelijk, de politiek heeft gisteren onomwonden laten blijken dat het belang van de Automotive ondergeschikt is aan hun eigen belang. Als de begroting tekort schiet, is het de Automotive branche, de enige branche waar snel geld gevonden kan worden. Dus als men zoals de VVD zegt, “met de rug tegen de muur staat”  is alles geoorloofd. En laat nu de politiek, elke derde dinsdag van september met de rug tegen de muur staan en elk voorjaar, met de voorjaarsbegroting een tegenvaller hebben.

Bovag/RAI moet beseffen dat de manier van lobby voeren de afgelopen jaren gefaald heeft, niet door mismanagement, maar door de waanzin van de dag in Den Haag. Een lobby voeren moet dus met de harde hand, je geen onzin laten verkopen en meer en meer in de media het belang laten zien van onze branche. Met professionele lobbyisten, liefst oud-ministers met sterke persoonlijkheden en met veel media uitstraling die onze branche goed weten te verkopen. Meer naar buiten dus, en niet altijd mee willen denken met Den Haag, die doen toch waar ze zelf zin in hebben. Dat is gisteren maar weer gebleken, toch meneer Elias?

Eerdere Blogs

Stoom en kokend heet water

Rai en Bovag: de onmogelijke combinatie

Rai en Bovag: de mislukte lobby

 

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC