Een decade voorbij…

2020 is begonnen – wat gaat het nieuwe decennium ons brengen?

Vooruitkijken naar een nieuw decennium begint voor mij met een terugblik op het vorige decennium. De jaren 2010-2020 waren voor mij persoonlijk en zakelijk een unieke periode. Ik werd de vader van Daniel en de man van Olga. Twee gebeurtenissen die niet vaker gaan voorkomen. Alleen al daarom zal het afgelopen decennium voor mij altijd belangrijk zijn, en mijn hele leven belangrijk blijven.

Ook zakelijk is er veel gebeurd. In 2010 was ik druk bezig met mijn droom, het online verkopen van nieuwe auto’s via Nieuweautokopen.nl. In december 2008 kon ik mij losmaken van het dealerbedrijf. Na een lastig eerste jaar, vanuit mijn zolderkamer, kreeg ik in 2010 de kans om samen met Koops Furness mijn droom te verwezenlijken. Dat begon langzaam, maar samen met onder andere CEO Aart de Koning van Koops openden wij in Almere het fysieke aflevercentrum van Nieuweautokopen.nl. Hoewel wij een online bedrijf waren, deden wij de afleveringen nog altijd fysiek. Daar paste een aflevercentrum natuurlijk prima bij; zie ook de video van de opening hieronder.

De jaren van Nieuweautokopen.nl
De jaren daarna paste Nieuwautokopen.nl zich steeds weer aan aan de klant van toen. Een mobiele website, een app en social media: het waren allemaal zaken waarin wij meegingen. Wekelijks maakten wij het het Nieuweautokopen.nl weekjournaal. Daarnaast gingen we leads opvolgen voor andere dealers. Eerst voor Koops Furness en later ook voor bijvoorbeeld Vireo Stern als eerste echte externe klant. Daarna kregen wij een deal met de Mazda-importeur om via Mazdakopen.nl online Mazda’s te verkopen. Door politiek gekonkel kwam dit echter nooit van de grond. Wat wel gebeurde, was dat Koops Furness geen partner was waarmee ik zaken deed, maar een volwaardige compagnon en medeaandeelhouder werd. Daardoor konden we samen de schouders eronder zetten om er een succes van te maken. Daardoor kon ik echt vanaf nul opnieuw beginnen met ondernemen.

Het team van Nieuweautokopen.nl groeide steeds verder met Gerben Beck als supervisor en als mijn rechter- en linkerhand. Een rol die hij nog altijd met overgave vervult voor het team van #DCDW. In dezelfde periode (2012) organiseerden wij de eerste Internet Sales 20 Group-meeting bij Van der Valk in Almere. De bijeenkomst was geïnspireerd door de Internet Sales 20 Group-meetings in Amerika. Het concept was simpel: zet 20 dealers bij elkaar, het liefst geen concurrenten, en bied content aan van echte specialisten die niet mogen pitchen. De vijfde #ISG20 die wij organiseerden was met Brian Pasch. Tegenwoordig is hij een zeer goede persoonlijke vriend, destijds was hij iemand die per ongeluk Nederland aandeed, en daarvan mocht ik de vruchten plukken! Daarna moesten wij de naam van de #ISG20 veranderen vanwege vragen uit Amerika. Wij veranderen de naam in #DCDW – Digital Car Dealer Workshop. Ondanks de nieuwe naam bleef ons doel hetzelfde: dealers en autobedrijven helpen om samen de online automotive beter te maken.

Faillissement Koops Furness
In 2014 gebeurde er iets waarmee ik nooit rekening had gehouden en waarvan ik nooit had gedacht dat het kon gebeuren. Van het faillissement van Koops Furness heb ik een hoop geleerd. Wie zijn je echte vrienden en zakenpartners en wie zitten er alleen voor hun eigen belang? Het rare is dat die laatste groep in mijn geval maar klein was. Ik vergeet nooit dat Eric Louwman mij belde nadat het nieuws over Koops Furness bekend was geworden. Hij vroeg of hij mij ergens mee kon helpen! Gewoon om te helpen. Wat er in de zes maanden daarna volgde, daar kan ik een boek over schrijven. Je moet onderhandelen met een curator die opeens je zakenpartner is, maar die andere belangen heeft. Je moet je PR goed managen omdat vertrouwen in de zakenwereld je krediet is, maar ook je medewerkers begeleiden. Die werden ontslagen, maar waren bereid om tot het einde en zelfs weken daarna de business te blijven doen. Daardoor konden we aan de buitenkant doen alsof er niets aan de hand was, zodat ik aan de andere kant kon onderhandelen met de curator om het deel van Koops Furness weer terug te krijgen – met geld dat ik overigens niet had. Daarnaast sprak ik met drie gegadigden van de tientallen partijen die zich hadden aangemeld om te kijken waar ik met Nieuweautokopen.nl het beste heen kon gaan. Duidelijk was dat het geen dealer meer kon zijn, maar dat een portaal of een uitgever het beste zou zijn voor de toekomst

Ebay USA
Uiteindelijk werden we overgenomen door Marktplaats. Je krijgt niet vaak een kans om je website te verkopen aan een van de grootste online bedrijven ter wereld uit Silicon Valley. Ebay was vanaf dag één geïnteresseerd en zag Nieuweautokopen.nl en mijzelf als een aanwinst zagen voor Marktplaats. Financieel was het een topdeal om uit een faillissementsituatie te komen en vervolgens met winst alle leveranciers van Nieuweautokopen.nl te kunnen betalen, zodat deze geen schade leden. De overname ging Marktplaats niet om de naam van Nieuweautokopen.nl. Marktplaats is natuurlijk veel groter. Het was de wijze waarop Nieuwautokopen.nl zaken deed met alleen maar dealers. Het businessmodel was veranderd in een cost per sale-model. Een model waarin Nieuweautokopen.nl de lead kreeg, deze kwalificeerde met data van klanten en de lead vervolgens aan vier dealers aanbood in combinatie met Calltracking om klanten te volgen totdat ze kochten. Kocht de klant bij een van de vier dealers, dan ontvingen wij een provisie van de verkopende dealer.

Dit businessmodel was succesvol en zorgde voor 200+ sales per maand. Het had wel een keerzijde. Wij waren afhankelijk van de leadopvolging door de verkopers. Nu schreef ik al veel blogs – ik blog al sinds 2004 – en dat was voor mij de aanleiding om verkopers te helpen om beter om te gaan met de online leads. Ik had destijds al samen met Leo Franssen het boek ‘Selling Cars in the Digital Age’ van Brian Pasch vertaald naar het Nederlands en aangevuld met Nederlandse voorbeelden. Maar er was meer nodig. Daarom ben ik begonnen met het geven van seminars om verkopers te helpen met een betere conversie van online leads. Dat begon in 2014 en dat is nog steeds wat ik het liefst doe: verkopers helpen om hun werk beter te doen.

Ambassadeur van Marktplaats
Bij Marktplaats was ik head of Nieuweautokopen.nl, een corporate functie die eerst nog prima was, maar die steeds meer ging wringen met de ondernemer in mijzelf. Nadat Marktplaats bekendmaakte dat ze wilden stoppen met het BDC, ons callcenter met leadopvolging voor andere dealerbedrijven, dacht ik in kansen. Ook Gerben, die samen met mij naar Marktplaats was meegegaan, zag mogelijkheden. Waarom dit niet zelf doen? Marktplaats zag er geen heil in en gaf mij de ruimte. De naam van het nieuwe bedrijf hadden we snel: #DCDW. Immers het waren de #DCDW events die wij nog steeds elke zes maanden organiseerden. De events en de manier waarop we onze boodschap verkondigden door middel van blogs, video-updates en LinkedIn bracht ons bekendheid binnen de branche. Daarmee wilden we door.

Het contract met Marktplaats liep vier jaar en na twee jaar werd ik Key Spokesperson. Geen functie met een vaste omschrijving, maar ik kreeg alle vrijheid om deze functie in te vullen. Door de activiteiten, presentaties en social media presence werd ik een ambassadeur voor Marktplaats. Een trotse ambassadeur ook. Een Nederlands a-merk waarvan je het gezicht van mag zijn, en dan ook nog eens voor de belangrijkste doelgroep: de automotive!

Start van een nieuw bedrijf
In 2017 begonnen Gerben en ik met #DCDW in het kantoortje van Kien in Veenendaal. We zijn aan de slag gegaan met het callcenter en met de Calltrack Manager, waarmee dealers en autobedrijven eindelijk konden zien door wie en door welke bron de belangrijkste leads binnenkomen, namelijk de telefonische lead. Samen met onze partners Adcalls en Inotrade konden wij een mooie operatie opzetten: het echt helpen van verkopers door ze hun eigen gesprekken terug te laten horen en professionele feedback te geven. In de laatste drie jaar zijn wij ontzettend hard gegroeid met #DCDW. inmiddels huist ons team in een kantoor in Ede. Met acht gepassioneerde teamleden proberen wij met #DCDW elke dag de online automotive een beetje beter te maken. Bovendien zijn wij de trotse reseller van Live Person Automotive, van Adcalls en van Calldrip. Met Calldrip helpen wij importeurs zoals Hyundai Nederland en grote dealerholdings zoals Van Mossel met supersnelle leadopvoling. Ook zijn we in 2020 nog steeds trotse ambassadeurs van Marktplaats.nl en 2dehands.be.

Ik besef dat dit alleen kan, en succesvol kan zijn, als ik blijf werken aan de basis. De basis is de content van #DCDW. Het begon in 2004 met een blog over de foute lobby van Bovag in Den Haag over het grijs kenteken. Sindsdien heb ik alleen al over het onderwerp Bovag en lobby tientallen blogs geschreven. Het maken van content, in de vorm van video, tekst, presentaties en podcasts, is de basis. Zo lang we dealers, autobedrijven, leasemaatschappijen, importeurs en medewerkers willen helpen om de online automotive beter te maken, komen er altijd kansen voorbij. Of zoals Zig Ziglar het altijd zei: “You can have everything in life you want if you will, if you will just help other people get what they want.”

Je hebt ze allebei nodig!
Ik besef dat sommige mensen aanstoot nemen aan de manier waarop ik schrijf, waarop ik mijn mening geef en daar op blijf hameren. Sommigen vinden mij een waanzinnige klojo en dan zeg ik het netjes. Dat is niet altijd leuk, want je hoort het nooit direct, maar altijd via via, van mensen die je advies willen geven om het rustiger te doen. Maar het zijn die andere mailtjes, die veel vaker voorkomen, van mensen die zeggen dat een stukje content ze geholpen heeft met hun business. Dat is de benzine die ik nodig heb. De haters, de mensen die je het misgunnen, heb ik ook nodig. Om niet te verzaken en niet te verzwakken in de komende tien jaar.

En nu? Het komende decennium weet ik wat ik wil doen, in het besef dat het ook andere kanten op kan gaan. Ik schrijf elke dag mijn doelen op en deze doelen veranderen zelden. Ik weet waar ik heen wil. Ik wil wederom dealer worden om daarmee zaken te ontwikkelen als een soort pilot store van wat werkt en wat niet werkt. Daarnaast wil ik meer presentaties geven over de hele wereld. Ik ben al in drie werelddelen geweest om presentaties te geven en dat is zo leuk! Daarnaast wil ik graag blijven groeien met #DCDW, samen met Gerben, en ook in de markten om ons heen. Ook in België, Denemarken en Duitsland willen wij doorgroeien met dezelfde mindset als hier: door de online automotive beter te maken.

Tot slot wil ik u bedanken, beste lezer, dat u uw waardevolle tijd af en toe wilt spenderen om onze content te consumeren. Dank daarvoor. U bent de basis!

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC