Een nieuwe wijze van telefonische leads!

Ik vertel niets nieuws als ik zeg dat de telefonische lead, dus de klant die zelf belt en vragen stelt over een nieuwe of gebruikte auto, de beste kwalitatieve lead is van allemaal. Lees verder en kom achter een nieuwe wijze!

Telefonische lead

Calldrip

Misschien vertel ik u wel iets nieuws als ik zeg dat volgens onze Calldrip data van 2020, maar liefst 30% van de calls niet beantwoord werden en dat de meeste klanten vaker dan 1x hebben moeten bellen om tot een verkoper te komen. Dat de calls niet beantwoord worden, heeft een aantal oorzaken. Zo krijgen de meeste autobedrijven, die o.a. met Calldrip werken, ook de beschikking over een aantal Call Track nummers. Deze gesprekken worden door ons beoordeeld en we geven er feedback over. Wij weten dus hoeveel gesprekken er worden:

  • opgenomen
  • niet opgenomen
  • in de wacht worden gezet
  • verkoopgesprek wordt gestart
  • klant hangt op
  • hoeveel afspraken er worden gemaakt

Deze gesprekken worden door ons beoordeeld en we geven er feedback over.

Als het gesprek wordt opgenomen, heb je vaak twee keuzes: Een echt persoon of een stemcomputer. Bij een echt persoon heb je vaak ook twee keuzes. Op deze wijze krijg je de juiste persoon die de informatie kan geven of een telefonist(e). Bij een stemcomputer dien je door een keuzemenu te gaan, wat op zich vreemd is, als je al weet dat dit gesprek voor 90% + voor de verkoop bestemd is. (Call Track nummers staan bijvoorbeeld bij de advertenties op Marktplaats). Na het drukken van de goede keuze, kun je als klant in een wachtrij komen te staan.

wijze van telefonische leadopvolging

Gesprekken beoordelen

Bij het beoordelen van de gesprekken, hoor je dan ook daadwerkelijk dat de klant van nu geen geduld heeft en niet vrolijker wordt van lang wachten aan de telefoon. Veel kansen worden ook vergooid in dit stadium, de klant gooit gewoon de telefoon erop om later te bellen of om naar je concurrent te gaan. Komt de verkoper dan aan de lijn en heeft het voor de consument te lang geduurd, dan merk je dit ook direct aan de manier van communiceren van de klant. Hij is directer, minder enthousiast en kortaf. Je staat dus 1-0 achter.

Bij Calldrip hebben we echter veel ervaring om met tientallen verschillende telefoonsystemen te werken en toch ervoor te zorgen dat wij snel met de juiste verkoper in contact komen. Diezelfde techniek kunnen wij nu ook gebruiken bij de inkomende telefoongesprekken. Dit werkt met onze Calldrip flows. Stel je voor dat je op Marktplaats adverteert en daarvoor ons Call Track nummer gebruikt. Dit nummer koppelen wij met het echte bestemmingsnummer van de dealer. 

wijze van calldrip

Welke wijze? Situatieschets

Stel dat deze dealer zegt dat de kansen uit de telefoontjes voor Marktplaats voor gebruikte auto’s direct naar Peter en Gerben moeten. Als iemand dan belt, zorgt Calldrip ervoor dat wij niet het keuzemenu aanroepen maar dat deze direct door Peter en Gerben worden opgenomen. Nemen die niet binnen 30 seconden op, dan kunnen wij in de flow bijvoorbeeld Hugo en Koen aanroepen of toch kiezen voor het keuzemenu. Bij telefoontjes voor nieuwverkoop kunnen wij dan in plaats van Peter en Gerben, direct Jan laten bellen, aangezien Jan in dit voorbeeld verantwoordelijk is voor de nieuwverkoop.

Alle verkopers zien in het scherm dat het een telefonische lead is, oftewel een hot prospect met een grote kans tot conversie. Het mooie van dit alles is: ongeachte welke telefooncentrale je hebt, het werkt gewoon. Je hebt dus geen extra investering nodig behoudens de licentie van Calldrip en een paar Call Track nummers. Wat is het gevolg hiervan? Sneller en meer direct contact tussen je telefonische leads en de verkopers die het grootste belang hebben bij deze kansen!