Een ongevraagd en ongewenst tolhuisje op het internet?

Call Track Manager geeft je inzicht, ook al is deze onwenselijk…

Autotrack

Onlangs zijn wij gestart met de Call Track Manager, een nieuwe dienst waarbij je naast specifieke telefoonnummers voor je marketinginspanningen ook de inbound calls gescreend krijgt. Oftewel, het virtual BDC van de #DCDW neemt de gesprekken op en luistert deze voor je af. Zo checken wij of onze klanten wel alles uit de kansen halen. Doordat wij dit doen, komen er ook dingen naar boven die er altijd al waren, maar niet echt zichtbaar waren voor het blote oog. Sommige zaken liggen voor de hand. Waarom zou een klant, die gericht belt voor de verkoopafdeling, nog door een keuzemenu moeten lopen? We weten immers dat er voor sales wordt gebeld, omdat het gebruikte telefoonnummer alleen door die afdeling wordt ingezet. Maar er is meer. De Call Track Manager en het opnemen van de gesprekken laat ook iets anders zien bij sommige portalen…

Een tolpoortje op je eigen naam

Als je adverteert op bepaalde autoportalen dan krijg je een bedrijvenpagina aldaar. Deze pagina is een zogenaamde bestemmingspagina. Nu is het zo dat je daarop verkeer naar toe kan leiden. Dan kun je door middel van SEO doen, maar ook via Adwords, en daar zit voor mij een probleem. Immers is het de taak van een portal om verkeer wat actief op zoek is naar de contactgegevens van een autobedrijf, via een adwords campagne op jouw handelsnaam, weg te leiden om daarmee een tolpoortje te creëren om de klant via een omweg terug te geven? De klant van nu, klikt gewoon op het eerste resultaat waar hij de handelsnaam ziet, en daarmee krijgt het autobedrijf minder organisch en direct verkeer op zijn website dan wenselijk is. Op de bestemmingspagina staat  een telefoonnummer(call track), waarop de klant alsnog gaat bellen, met het bedrijf. Zo is een bezoek via een lus opeens een lead vanuit een portal op een handelsnaam van een ander…

Luister je dan deze gesprekken af bij de autobedrijven, dan zie je dat de meeste calls gaan over……onderhoud. Dat zijn dus telefoontjes van klanten die helemaal niet via een portaal hadden willen bellen, maar gewoon op het eerste de beste resultaat van Google(adwords) hebben geklikt. En inderdaad, dat zoekresultaat wordt beïnvloed door een AdWordscampagne met daarin ook de handelsnaam van het desbetreffende autobedrijf. Je krijgt dus een claim van een partner die zegt dat hij waarde en extra kansen heeft gecreëerd, maar in werkelijkheid een tolpoortje heeft gemaakt, waar je betaalt voor klanten die al naar je op zoek waren. Vergelijk het maar met het vragen van toegang voor elke passant die binnenkomt bij de Mc Drive….

Hoe te voorkomen?

Het geeft eens te meer aan dat onze nieuwe services daadwerkelijk inzicht geven in de kansen die je krijgt. Wat ook duidelijk is, is dat je moet meten. Daarnaast kun je de partijen die dit doen vriendelijk, maar toch zeer dringend vragen om niet te parasiteren op jouw handelsnaam. Portalen moeten je extra kansen bieden en dat zijn niet de kansen die je zelf al had gecreëerd. Een partij als Marktplaats past deze werkwijze om die redenen niet toe. Als portalen op basis van SEO de eerste plekken bereiken, is het waarde verhogend. Adverteert het portaal bewust op jouw handelsnaam dan klopt er iets niet in de relatie tussen het portaal en het autobedrijf in kwestie.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy #DCDW BDC en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC