Is de verlengde garantie nu een verkoop tool?

Geen prijsverhogingen te zien vanaf 1 juli 2022 in verband met de aangepaste garanties

Op 1 juli was het zover, de garantie voor gebruikte auto’s ging van zes maanden naar een termijn van twaalf maanden. Onder leiding van onder andere de BOVAG waren alle autobedrijven en merkdealers voorbereid op de verantwoordelijkheden die een verdubbeling van de termijn met zich meebrengt. Zo moesten onder meer de advertenties op de verschillende portalen als Marktplaats en ViaBOVAG worden aangepast.

Veel merkdealers bieden met hun eigen merkgarantie of huisgarantie al 12 maanden, en dat was voor hen vaak een verkoopbonus ten opzichte van veel universele autobedrijven. Die bedrijven zijn vaak voordeliger, maar kunnen die zes maanden extra garantie niet bieden en die uitgebreide termijn geeft de klant zekerheid en rust.

Nog langere garantie?

Nu zie je dat merkdealers niet ineens opschuiven naar twee jaar of 18 maanden. (sommige uiteraard wel) De meesten blijven op twaalf maanden en daarmee bevinden ze zich op hetzelfde speelveld als de universelen. De vraag die ik echter heb is de volgende: aangezien zes maanden extra garantie een kostenpost is, zien we die kosten terug in de prijzen? Oftewel, zijn de prijzen van gebruikte auto’s verhoogd omdat we meer kosten moeten meerekenen?

Het antwoord is nee, dat hebben we niet gedaan!

Het antwoord is nee, dat hebben we niet gedaan! Ik heb de analisten van Marktplaats gevraagd de prijsstijging te onderzoeken van auto’s die aangeboden worden door merkdealers en universele autobedrijven in de prijsklasse van € 5.000,- tot € 50.000,-.

En wat blijkt? De prijsstijging is slechts 0,24% en die verhoging komt ongeveer overeen met wat andere partijen laten zien. Indicata toont zelfs een lichte daling van de verkoopprijzen in Nederland.

Is het gewoon vergeten?

Nu kan ik mij voorstellen dat een autobedrijf vergeet om de garantietermijn van zijn geadverteerde auto’s met zes maanden te verlengen. Wat ik me niet kan voorstellen is dat je als used car manager van een universeel autobedrijf of van een merkdealer vergeet de prijzen aan te passen aan de veranderende omgeving.

Gelukkig is het de branche de afgelopen jaren gelukt om kortingen uit te bannen en de prijzen en daarmee de winst te verhogen. Echter, een dermate grote aanpassing van de voorwaarden, zoals een verdubbeling van de garantietermijn, ook nog eens wettelijk verplicht en dus niet onderhandelbaar, had normaalgesproken een prijsverhoging in de hand gewerkt. Conclusie? We zijn of vergeten de extra garantie te beprijzen, of de markt keldert, ondanks wat iedereen zegt van buitenaf, wel degelijk in elkaar. Wie het weet mag het zeggen!

Lees ook

12 september 2022

Verkoop gesprekken beoordelen is een must in het autobedrijf! (Deel 3/6)

5 september 2022

Een Rapid Response Tool…wat is dat? (Deel 2/6)

29 augustus 2022

Waarom Calldrip zo’n fantastische partner is! (deel 1/6)

22 augustus 2022

Waarom een ‘leadverdeler’ een slechte keuze is