Pauls blog
Mis niks van de online automotive!
Mis niks van de online automotive!
Ik schrijf dit artikel op 15 januari 2025, en wat ben ik dankbaar voor de afgelopen tien jaar! In die periode ben ik op diverse manieren werkzaam geweest bij Marktplaats. Het is vandaag precies tien jaar geleden dat ik mijn bedrijf Nieuweautokopen.nl aan de eBay Classified Group verkocht, en daarmee was ik opeens online succesvol. […]
Nog een paar weekjes, en dan is het weer tijd voor de hoogmis van de retail automotive: de NADA, een congres georganiseerd door de Amerikaanse National Automobile Dealers Association. Dit keer wordt de bijeenkomst gehouden in New Orleans. Ik ben de tel even kwijt, maar het is zeker al de vijftiende keer dat ik ga. […]
Het eerste blog van dit jaar – nog 51 te gaan voordat we de balans kunnen opmaken van 2025. Dan kunnen we bepalen welke goede voornemens zijn gehaald en welke snel weer zijn vergeten…. 2025 begint voor mij op een vreemde manier! Bij de Ligier Store Doesburg – Experience Center sta ik de komende maand […]
Het is tweede kerstdag, en zoals elke donderdag is het tijd voor een nieuw artikel. Ik plaats deze artikelen al jaren op donderdagen, maar een keer op vrijdag is natuurlijk ook prima. Het vinden van een onderwerp blijft soms lastig. Na meer dan 200 artikelen over leadopvolging, telkens met een andere invalshoek, blijft de basis […]
Oké, dit jaar is best onstuimig, en volgend jaar wordt nog spannender als het gaat om automotive leads, met name bij de verkoop van nieuwe auto’s. De afgelopen weken ben ik bij drie grote dealers en OEM’s geweest, en zij hebben allemaal de stormvlag gehesen. Desondanks worden nog steeds niet de juiste vragen gesteld en gaat het ook mis bij het stellen van prioriteiten. Je hebt echt geen nieuw leadmanagementsysteem nodig om extra online leads te verwerken, als het proces om die leads te behandelen er niet is of niet wordt gevolgd!
December is de maand van herberekening en bezinning: wat ging goed, en wat kon beter? Bij de Ligier Store Doesburg – Experience Center is het niet anders. Nu wij de beschikking hebben over de bètaversie van Google Vehicle Listing Ads (VLA) moeten we anders kijken naar marketing. Hoewel de bètaversie nog niet optimaal werkt en […]
Nu 2025 voor de deur staat, kan ik niet ontkennen dat ik met weemoed terugdenk aan 2018! Dat is het jaar waarin ik Forest Ward en Koby Jackson van Calldrip voor het eerst ontmoette. Het was in Amsterdam, bij Marktplaats . Als o.a. automotive woordvoerder van Marktplaats destijds plande ik in die tijd al mijn […]
Bij de Ligier Store Doesburg staan we niet stil. Vanaf 1 januari stappen wij over op een compleet nieuwe aanpak voor het opvolgen van online leads. Wat maakt deze verandering zo bijzonder? Met één verkoper minder (50% minder capaciteit) gaan wij meer leads opvolgen en meer verkopen. Dit klinkt als een uitdaging, wij zien het als een kans.
Hoe gaan we dit bereiken bij de Ligier Store Doesburg – Experience Center ? In een reeks artikelen zal ik onze aanpak en strategie stap voor stap toelichten. Denk aan stukken over slimme automatisering, het inzetten van de juiste tools en het optimaliseren van de klantreis. Vandaag geef ik alvast een overzicht van de hoofdlijnen; in de volgende artikelen duik ik in de details.
Tijdens ons #DCDW-event van afgelopen week ben ik in mijn presentatie dieper ingegaan op hoe wij bij de Ligier Store Doesburg – Experience Center de ROI berekenen van autoportalen. Hierbij heb ik als voorbeeld Marktplaats gebruikt, maar je kunt het ook op de andere drie portalen toepassen.
De achterliggende gedachte bij het beoordelen van de ROI is dat ik, met mijn marketingbril op, moet bepalen of mijn investeringen het verwachte rendement opleveren. Stel dat ik 50 leads ontvang van platform Y, maar mijn verkopers deze leads niet opvolgen door te bellen, mailen of appen. Daardoor verkopen zij weinig. Is dat dan een verkeerde marketinginvestering? Of is het verkoopproces het probleem?
Ik ben geen fan van de kilometerheffing en begrijp niet dat wij als automotive sector er blijkbaar actief om vragen bij de overheid.
De kilometerheffing stond op de radar tijdens het laatste kabinet-Rutte. Het plan was om deze in 2030 in te voeren als vervanging van de houderschapsbelasting. Inmiddels is de heffing controversieel verklaard, en het nieuwe kabinet gaat het gehele autobelastingstelsel hervormen met als doel de inkomsten op peil te houden. Dat betekent ongetwijfeld dat de kosten toch zullen stijgen, al zal men proberen deze kostenstijging te maskeren met redenen als het milieu en de CO2-uitstoot.